A brand felöltöztetése: arculattervezés

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2019. augusztus 14.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Mindannyian szeretjük, ha sikerül eredményesen megszólítanunk a célközönségünket, akikből ügyfél, majd pedig visszatérő ügyfél válik. Az arculat ennek mind részét képezi. Viszont, nem akarok senkit áltatni hamis elképzelésekkel, ezért szögezzük le már a legelején: azért, mert van egy profi arculatod még nem valószínű, hogy megnő a forgalom az üzletedben, vagy hogy folyamatosan keresni fognak az új és korábbi ügyfelek. Ez sokkal inkább a marketingen múlik, mint a kinézeten. Viszont, fontos tisztába tenni, hogy milyen valódi hasznát élvezheted annak, ha van saját egyedi céges arculatod.

Mi az az arculat?

Kicsit nyers és tömör megfogalmazásban az arculat egy márka identitását bemutató grafikai szabályrendszer, mely következetesen alkalmazható különböző felületeken azonosítás céljából.

Ez így valóban elég nyers lett, nem? Ne aggódj, az alábbiakban egy kicsit szétszedem ezt a definíciót, hogy emészthetőbb legyen. Viszont, előtte egy kis kitérő: korábban már többször is írtam, hogy a logó a hozzá tartozó márka azonosítására szolgál, ezért a zavar elkerülésének érdekében megjegyezném, hogy az arculat nem veszi el a logónak ezt a funkcióját, sőt! Kiegészíti és erősíti azt. Akkor vágjunk is bele és kezdjük a legelején.

A márka identitásának bemutatása

A “márka” olyan, mint egy személy. Vannak sajátos tulajdonságai, szokásai, jellemvonásai, egyénisége. Akár egy emberi kapcsolatban, itt is az első lépés a bemutatkozás. Természetesen, mivel nem emberi kapcsolatról van szó, így a bemutatkozás módja is más. Több összetevőből áll, most viszont csak az arculat irányából közelítem meg a folyamatot.

Az esetek nagy részében a szemünk az elsődleges érzékszervünk, ami találkozik egy márka arculatával. Ekkor kezdődik a bemutatkozó szakasz, itt keletkezik az a bizonyos “első benyomás”. Sokan mondják, hogy ekkor arculatod által elnyerheted célközönséged bizalmát, de én nem értek ezzel teljesen egyet. Ez olyan lenne, mintha mindenkiben megbíznánk komolyabb ismertség nélkül. Bizalmat elnyerni nem lehet pusztán szép külsővel. Arra tökéletes, hogy felkeltsd a figyelmet, de ahhoz, hogy elköteleződjenek irányodba sokkal többre lesz szükség. Pár példa ezekből a termékminőség, és az ügyfélkezelés. Viszont a külső igenis fontos! Az emberek ítéletet hoznak abból kiindulva, amit látnak. Ez teljesen természetes, hiszen a látás is a megtapasztalásnak egy formája. És ameddig a vizuális hatásokon kívül nincs más befolyásoló tényező (például saját tapasztalat) addig csak a szemmel szerzett információk alapján születhet meg az ítélet a potenciális ügyfél fejében. Ezért az arculatnak kommunikálnia kell a brand értékeit, üzenetét, illetve, hogy mit nyújt célközönsége számára. Persze, nem szabad eltúlozni a dolgot. Mindent a maga idejében és helyén, ne a névjegykártyádon akard közölni az összes mondanivalódat. Márkád személyre szabott arculatának segítségével megalapozhatod a bizalmat a bemutatkozó szakaszban. A folytatás (bizalom megerősítése, elköteleződés) már a márka további jellemzőin múlik.

Grafikai szabályrendszer

Nagyon csinos a logód, és imádom a szórólapod is, de nem elég egyszer jól kinézni ahhoz, hogy egymásra találjatok ügyfeleiddel. Vannak értékesítési folyamatok, ahol csak a sokadik találkozás után lesz az érdeklődőből valódi vásárló. Ebből következik, hogy mindig, mindenhol jól kell kinézned. Mindig, mindenhol ugyanazt a színvonalat kell képviselned. Mindig, mindenhol tudniuk kell az embereknek, hogy te szólítod meg őket. Ahhoz, hogy a brand indentitása mindenhol ugyanazt a benyomást keltse, valamint egyből érzékelhető legyen, hogy ugyanarról a márkáról van szó (rólad), fontos az arculat összetevőinek következetes alkalmazása. A fent grafikai keretrendszerként definiált arculat általában a márka logójából, színeiből, betűkészleteiből, grafikai és fotográfiai stílusából, és ezek szabályainak ötvözetéből áll össze. A látható elemeken túl, még kiegészíthető hallható, szagolható és tapintható jellegzetességekkel is. Ezeknek az alkotóelemeknek a felhasználási szabályait betartva (melyeket az arculati kézikönyv foglal magába) tudjuk elérni az arculat következetes alkalmazását, így tudjuk előidézni a brand egyedi stílusát különböző felületeken. Csak, hogy pár példát is említsek, ilyen felhasználási felületek lehetnek a névjegykártyák, honlapok, molinók, kiadványok, plakátok, céges autók, stb.

Azonosítás bárhol, bármikor

Megtörtént az első benyomás. A bizalom első jelei végre elkezdtek pislákolni potenciális ügyfeled szívében, majd egyszer csak megtörténik az értékesítés és mindenki nagyon örül annak, amit kapott. Az öröm fokozásának érdekében nem lenne még jobb, ha újdonsült ügyfeled a későbbiekben is visszatérne hozzád? Naná, hogy nagyszerű lenne! Viszont, innentől kezdve a következő értékesítésig inkább a marketing játszik kulcsfontosságú szerepet, ugyanis csak azért nem fog visszatérni, mert jól néz ki márkád arculata. Sokkal inkább fog újra felkeresni azért, mert valamilyen csatornán (hírlevélen, Facebook hirdetésen, plakáton, szórólapon) keresztül értesült a következő akciódról.

Viszont az első találkozás óta történt egy lényegi változás: megismert. És mivel az emberek sokkal inkább megbíznak valakiben, akit már ismernek, egyenesen következik, hogy már jóval erősebb benne a bizalom márkád iránt is. Hirdetéseidet látva felismeri márkádat, amire ismerősként gondol. Ekkor felelevenednek a korábbi vásárláskor szerzett élmények, emlékek, amik ha pozitívak, akkor téged fognak segíteni az új értékesítési folyamat alatt. Miért olyan biztos, hogy fel fogja ismerni a márkát? Az arculat következetes alkalmazásából fogja tudni, hogy a te márkád kommunikál hozzá, nem fog összekeverni versenytársaiddal. Találkozott az arculattal a bemutatkozó szakaszban, ott volt végig arculati eszközeiden, és az értékesítési folyamatot is végigkísérte valamilyen formában. Tudat alatt megjegyezte a logót, a színeket, formákat és az arculat hangulatát. Beazonosítja márkádat a külső alapján, akár az emberek egymást, arc alapján. Ezért nevezzük arculatnak.

Ezt kapd ki!

Egy útmutatóban összefoglaltam néhány felhasználási alapszabályt, amik segítenek abban, hogy megfelelően használd már meglévő logódat. Ha kíváncsi vagy rájuk, akkor töltsd ki a mezőket és már küldjük is.

Amúgy ezzel feliratkozol a hírlevelünkre is, mely ritka, mint a fehér holló!

Mi így tervezünk arculatot!

Nem szeretnélek untatni a részletekkel, így most csak annyit mondanék el, hogy a tervezési alapelvünk az, hogy egyedi problémákra személyre szabott megoldásokat készítsünk. Ez vonatkozik az arculattervezésre is. Ahhoz, hogy egy márkának személyre szabott arculatot tudjunk tervezni először tisztában kell legyünk az adott brand személyleírásával. Ismernünk kell az értékeit, hangját és megkülönböztető adottságait. Tisztában kell legyünk azzal, hogy milyen érzéseket vált ki, vagy akar kiváltani az emberekből. Sok kérdést meg kell válaszolni, mint például: hol találhatóak az ügyfeleid? Budapesten, Debrecenben, Győrben? Országszerte szeretnéd megszólítani az embereket? Esetleg országhatáron túl is? Ezek mind fontos szempontok. A tetszés/nem tetszés szubjektív vélemények, ami alapján nem szabad ítéletet hozni egy design fölött, mely üzleti érdekeket kell szolgáljon. Racionális alapokra kell helyezkedjünk az arculattervezés közben. A sok-sok kérdés megválaszolása pont ezt a célt szolgálja. Természetesen fontos, hogy számodra is tetsszen, de elsődlegesen a célközönséged véleménye, ízlésvilága az ami igazán számít. Ha eddig még nem ültél le, hogy megfogalmazd ezeket a szempontokat, akkor ne aggódj, ebben is számíthatsz a segítségünkre.

A céges arculattal bizalmat ébreszthetsz, el nem nyerheted. Viszont tökéletes arra, hogy felhívd a figyelmet arra, amit mondani szeretnél a célközönségednek. Következetes alkalmazása által elérhető, hogy minden felületen ugyanazt a stílust idézd elő. Nem elhanyagolandó az a szempont sem, hogy emeli márkád presztízsét és minőséget kommunikál. Viszont azonosítás szempontjából csak akkor fog működni, ha egyedi.

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2019. augusztus 14.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

Van egy projekted számunkra?

Beszéljünk!
1 órás ingyenes konzultáció