A webáruházak 6 leggyakoribb buktatója

Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2018. augusztus 24.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Az internetes értékesítés (például egy webáruházon keresztül), egyszerű feladatnak tűnik, ám valójában sokkal komplexebb feladat, mint azt sokan első hallásra gondolják. Igaz ugyan, hogy amíg egy fizikailag létező (offline) bolt megnyitásához és üzemeltetéséhez rengeteg papírmunkára és megfelelő tőkére van szükség (ráadásul szigorú kritériumoknak kell megfelelnünk!), addig egy online bolt esetében ezeknek a működési feltételeknek mindössze a töredéke kell. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy webáruház indítása ne járna hasonlóan sok előkészülettel és munkával.

Nem egy olyan esetet láttam, hogy csupán a kezdeti lelkesedéstől hajtva, mindenféle előzetes kutatómunka vagy jól átgondolt koncepció nélkül (pl. piackutatás, beszállítói kapcsolatok kiépítése, stb.) vágtak bele az online vállalkozásába, ami rövid időn belül be is csődölt. Félreértés ne essék! Senkit nem szeretnék elriasztani az online kereskedéstől. Éppen ellenkezőleg! Cikkemet abból a célból írtam, hogy az újonnan induló webáruházak üzemeltetői tisztában legyenek a rájuk leselkedő veszélyekkel. Az alábbiakban összeszedtem (saját és ügyfeleink tapasztalatai alapján) azokat a leggyakoribb melléfogásokat, amik könnyen egy webáruház bukásához vezethetnek.

1. Alaposan átgondolt koncepció hiánya

Megfelelő tervezés nélkül kudarcra vagyunk ítélve. Ebben a fázisban a következőkre van szükség:

  • a piac feltérképezése
  • a konkurencia felkutatása és elemzése
  • a leendő vásárlóerő nagyságának felmérése
  • üzleti- és marketingterv készítése.

Ha alaposan végiggondolod és körbejárod ezeket a pontokat, megtörténhet, hogy rádöbbensz: nem is érdemes belevágni a vállalkozásba! Ez elsőre kiábrándítóan hangzik, viszont így nagy valószínűséggel rengeteg pénzt és energiát spórolsz meg magadnak, amit egy másik, potenciálisan jövedelmező vállalkozásba fektethetsz be. Amihez pedig nem értesz, arra érdemes szakembert keresni!

Miután ez megtörtént és a fenti lista ismeretében úgy látod, van helyed a piacon, határozd meg, mi különböztet meg a piac többi szereplőjétől! Ezen rengeteg múlik, vagyis pontosan tudatában kell lenned annak, hogy te mit csinálnál másképpen – lehetőleg jobban –, mint a konkurencia, melyek azok a tényezők, amik miatt a vásárlók téged fognak választani? Alacsonyabb ár? Teljesen egyedi (máshol nem fellelhető) termékek? Figyelmes ügyfélszolgálat? Kiterjesztett garancia? Kiemelkedő marketing?

2. Nem jól megválasztott funkcionalitás

Főleg a kezdeti fázisban, az emberek hajlamosak túlbonyolítani a rendszert, és olyan megoldásokat választani, amik nem feltétlenül a valódi problémák megoldására szolgálnak. Olykor csak az egyszerű szubjektív elfogultság vezeti rá az ügyfelet, hogy megrendeljen egy-egy funkciót, amelyet egy másik weboldalon ismert meg. Ez több tényező miatt sem jó irányvonal: egyfelől könnyen megeshet, hogy az adott funkció azon a területen, amiben a másolni kívánt cég tevékenykedik, tökéletesen illeszkedik, viszont a tiédhez egyáltalán nem passzol. Másfelől, egy nem odaillő funkció nem csak hogy felesleges, de zavaró is lehet. Ezzel a negatív felhasználói élménnyel a potenciális vásárlók tömeges elvándorlását érheted el. Nem is beszélve arról, hogy a felesleges funkciók miatt maga a fejlesztési idő és annak költsége is jelentősen megnőhet. Mielőtt ragaszkodnál egy-egy funkcióhoz, derítsd ki, hogy valóban van-e létjogosultsága a weboldaladon. Kérd ki a fejlesztő csapat véleményét, mondd el a problémáidat, amire a tökéletes megoldást keresed. Biztos vagyok benne, hogy hasznos tanácsokkal tudnak szolgálni.

3. Nem a megfelelő fejlesztő csapat kiválasztása

Ha nem olyan céget választunk rendszerünk lefejlesztéséhez, akiknek a csapatával száz százalékosan együtt tudunk dolgozni, könnyen megeshet, hogy a jól átgondolt, pontosan megtervezett koncepciót nem tudják megfelelően megvalósítani. Egy komoly webáruház elkészítése során rengeteg szakmai kérdés merül fel (felhasználói élmény maximalizálása, felhasználói felületek tervezése, webes trendek követése stb.), amelyek megválaszolásában egy profi fejlesztői csapat segíteni, javasolni, tanácsolni tud. Érdemes körültekintően eljárni, és megbízható csapatot választani, akikkel hosszú távra tervezhetsz. Olyan csapatot, mely megfelelő üzleti és szakmai tapasztalata is egyaránt rendelkezik, így több és komplexebb problémát is megoldanak. Vedd komolyan a választást, mert egy rosszul sikerült partneri kapcsolat a későbbiekben fényévekkel vetheti vissza vállalkozásodat! Egy komoly szakmai háttérrel, folyamatosan rendelkezésre álló céggel tudsz valóban hosszú távra tervezni, ami a későbbi fejlesztési, és karbantartási munkáknál kifejezetten fontos. Óvakodj „a szomszéd fia majd olcsón megcsinálja” mentalitástól. Vedd komolyan az üzletedet, ha valódi eredményeket szeretnél elérni!

4. Rossz marketingstratégia

Lehet akármilyen jó a forgalmazott terméked, ha ezt nem tudod a célközönséged felé kommunikálni. Céged hitvallásának megfogalmazása, a megfelelő hirdetési csatornák kiválasztása rendkívüli erővel bírnak. Ebben is érdemes szakemberhez fordulni. Gyakori hiba (emiatt különösen kerülendő), hogy a feltörekvő weboldal üzemeltetője egy az egyben lemásolja a konkurenciát, és ezzel rögtön el is veszítette egyediségét, ami az egyik legfontosabb marketingeszköze lehetne. A kiterjedt piackutatás, a konkurencia megismerése – ezáltal a megkülönböztető értékek pontos megfogalmazása és kommunikálása – elengedhetetlen. Ide tartozik a nem testreszabott tartalommarketing (a weboldaladon elhelyezett képi és szöveges tartalom) kérdésköre is. Ha szeretnél hangsúlyt fektetni a keresőoptimalizálásra (SEO) – ami mindenképpen ajánlott, ugyanis hosszú távon ingyenes látogatókat/vásárlókat szerezhetsz vele – akkor mindenképpen szükséges a megfelelő tartalommarketing stratégia kidolgozása is.

Hasznos tartalmak a postaládádba minden hónapban egyszer!

Amennyiben többet szeretnél olvasni, itt a lehetőség. Iratkozz fel!

5. A folyamatos monitorozás hiánya

Egy jó indulást követően a vállalkozók hajlamosak „magára hagyni” webáruházukat, időnként egész egyszerűen nem reagálják le a vásárlók igényeit. A felhasználói viselkedések folyamatos figyelésével, a technikai újdonságok megfelelő alkalmazásával, testreszabott optimalizálással sokkal jobban ki lehet aknázni a weboldaladban rejlő lehetőségeket.

6. Kezelhetetlen értékesítési folyamat

A silány minőségnek mindig könnyebben megy híre, mint a valódi értéknek, így te is légy kényes a forgalmazott termékeidre. Elvégre számodra sem mindegy, hogy miről jegyeznek meg a vásárlóid! Tervezd meg az egész értékesítési rendszert, elejétől a végéig! Mindig légy tisztában a részletekkel, hogy a folyamatot te irányítsd, és ne a folyamat irányítson téged! A termék igényes, biztonságos csomagolására különösen nagy hangsúlyt helyezz! A kiszállításra a számodra legalkalmasabb futárcéggel szerződj le, tudd, hogy mikor jön a futár a csomagokért és mikor kapja meg a megrendelő. Számolj az ünnepi időszakokkal, amikor a rendelések száma és a kiszállítási idő megduplázódhat. Hiába vannak kiváló minőségű termékeid, jó beszerzési árakkal, stabil beszállítókkal, ha a megrendeléseket nem tudod kellő ütemben kielégíteni.

Bízok benne, hogy cikkem valódi segítséget nyújtott számodra, és most már világosabban látod te is egy frissen induló webáruház fő buktatóit. Javaslom, hogy mielőtt belevágnál a saját online vállalkozásodba, a fenti problémákat mindenképpen gondold át jó alaposan! Ha bármiben elakadnál vagy kérdésed merülne fel, bátran lépj velünk kapcsolatba!

Írta: Bokor GyörkPublikálva: 2018. augusztus 24.

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor ...

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor más emberek hasznára van az amit létrehozok. A munkámban mindig törekszem a legapróbb részletek kidolgozására, és igyekszem a felhasználói igényeket szem előtt tartva a lehető legátláthatóbb megoldást megtalálni. Nagyon szeretek tervezni, vázlatolni, átgondolni egy-egy funkciót mielőtt fejest ugranék a megvalósításába. Egy kis szakmai infó rólam: felsőoktatási tanulmányaimat a Debreceni Egyetemen szereztem, alapszakon programtervező informatikát, mesterképzésen pedig gazdaságinformatikát végeztem. Emelett először mint gyakornok, a mesterképzéssel párhuzamosan pedig már teljes állásban, összesen 5 évig dolgoztam Debrecen egyik vezető webfejlesztő cégénél.

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink