Így keress grafikust

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2017. december 20.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Tehetséges grafikust keresni és találni egyáltalán nem nehéz feladat. Számtalan lehetőség közül választhatsz, és rengeteg szakemberrel kerülhetsz összeköttetésbe. Ám a történet itt kezd el bonyolódni, ugyanis az árak olykor roppant eltérőek lehetnek, és még csak nem is a költség az egyetlen szempont, amit figyelembe kell venned. Az sem ritka jelenség, hogy hosszas keresgélés után sem a megfelelő embert sikerült kiválasztani a feladatra. Közben pedig elcsúsztál az idővel, a büdzséről nem is beszélve.

Honnan tudom, hogy ki az, aki NEM fog megfelelni?

Ezt sajnos első ránézésre nem mindig lehet megállapítani, viszont, hogy ne legyen reménytelen a helyzet, az alábbiakban összegyűjtöttem pár támpontot, amikre odafigyelve hasznos következtetéseket szűrhetsz le a következő keresésnél.

1. Portfólió

Figyelj arra, hogy a portfólióban valódi ügyfeleknek készített munkákat találsz-e. Igaz, nagyszerű koncepciókat lehet készíteni nem valós megrendelésekre is, viszont ezek nem valós problémákat oldanak meg! Hogy miből derül ki, vajon valódi megrendelésről van-e szó? Biztos recept nincs rá, de ha olyan munkákkal találkozol, hogy “Facebook újratervezése” vagy “új YouTube design”, akkor sanszos, hogy csak koncepciókról van szó.
Továbbá figyelj oda arra is, hogy a grafikai munkák valóban az adott grafikus érdemeit képviselik-e? Elemezd, hogy milyen problémákat oldott meg!
Ha úgy érzed, hogy valamilyen szinten van rálátásod a trendekre, meg tudod különböztetni egymástól a jó és a rossz grafikai munkákat, akkor a legfontosabb, hogy olyan grafikussal szóba se állj, akinek nem tetszenek a munkái! A portfólió csak irányadás, mivel nem igazán derül ki belőle, milyen az illetővel együtt dolgozni, vagy hogy mennyire veszi figyelembe az üzleti céljaidat. Ellenben az világosan leszűrhető, hogy a jelölt mennyire van tisztában a trendekkel és a követelményekkel.
Abban az esetben, ha nem tudod megállapítani a munkák alapján, hogy ki a neked megfelelő grafikus, ne csüggedj! Pont ebben az esetben lehet számodra igazán fontos a következő két lépés.

2. Kommunikációs problémák

Az alkalmatlan grafikus egyik tipikus ismertetőjele az, hogy a projekt megkezdése előtt nem kérdez semmit. Esélyes, hogy ez a későbbiekben sem lesz másképp. Szinte kizárja ügyfelét a tervezési folyamatból, nehogy az olyat kérjen tőle, ami nem felel meg a saját elképzeléseinek. Teljesen lényegtelen, hogy a megrendelőnek mik az üzleti céljai. Nem konkretizálja a szempontokat (pl. a stílust), így önmagában hozza meg a döntéseket, így esélyes, hogy projekted rossz vágányra terelődik, és így sok körös levelezés, módosítás és felesleges időpazarlás vár rátok. Te elégedetlen leszel a munkával, mert nem azt kapod amire szükséged van. A grafikus elégedetlen lesz veled, mert nem vagy vevő a formaújító ötleteire, így a munkában is motiválatlan lesz és csak összecsapja az egészet, csak hagyd végre békén.
Figyelj az érdeklődési szintjére! Ha sokat kérdez, azt nem azt jelenti, hogy értetlen, mindössze a lehető legjobbat kívánja nyújtani számodra. Meg akarja érteni, hogy te hogyan gondolkodsz. Értenie kell, mire gondolsz, amikor azt mondod, hogy “látványos” és “trendi”. Nem mindenki számára jelentik ugyanazt ezek a fogalmak. Figyelj arra, hogy megfelelően fel vagy-e világosítva. Tedd fel te is neki a kérdéseidet, mert nem tesz jót neked sem, ha kételyek között őrlődsz éjszakánként. Erre az is okot adhat, ha napokat kell várnod a válaszára.

Illusztráció: © Hans Møller

3. Ár összetétele

Mielőtt választanál a versenyzők közül, tudnod kell, hogy mi van az árban. Vegyünk példának egy logótervezést. Ebben a feladatban sem nyújtja mindenki ugyanazt, mint a másik. Van aki, csak vázlatokat készít, és azokból kell választanod, mielőtt tovább haladnátok. Jó, ha tudod, hogy minimum hány verzió közül választhatsz. Van, aki kidolgozza az összes ötletét és közben csak úgy repül az idő. Akad olyan versenyző is, aki előre megszabja, hány módosítási kör van az árban (a többi feláras), van aki rendelkezik akkora tapasztalattal, hogy nem kell ezzel foglalkoznia, mert tudja, hogy el tudja készíteni azt a logót, amire szükséged van. Van, aki csak egy png fájlt ad a kész logóról, mások viszont minden megjelenési formájában elkészítik neked, és mindezt vektoros formátumban (bármekkorára nagyítható minőségromlás nélkül) adják át.

Ki a befutó grafikus?

Az a te embered, aki kérdéseket tesz fel. Leás a probléma gyökeréig, és arra kínál megoldást. Árajánlatát is a problémának megfelelően állítja össze. Részesévé tesz a tervezési folyamatnak, így a végeredmény nagy valószínűséggel nem csúszik félre. Azt kapod, amire szükséged van, azért az árért, amit korábban megbeszéltetek. A tervezés alatt nem tűnik el napokra, hetekre, leveleidre rövid időn belül válaszol, hogy ne kelljen kérdések és kétségek között őrlődnöd. A jól összeállított portfólió mellett nagyszerűen kommunikál, és azon van, hogy megoldást kínáljon a problémáidra.
Ne felejtsd, mindig egyeztessétek a részleteket, hogy a későbbiekben se legyen köztetek félreértés, hiszen egy jó üzleti kapcsolat mindig meghozza gyümölcsét.

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2017. december 20.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink