Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2020. június 18.
‹ BlogRengeteg webes projekt azzal végződik, hogy a felek elkezdenek egymásra fújni. (Persze nem nálunk, de ez most mellékes.) Vagy azért, mert a megbízói oldal nem azt kapja végül, amire valóban szüksége volt, vagy jóval többet kell fizetni a végén, mint amiről az elején szó volt. Szolgáltatói oldalról pedig azért kerülhetett kavics a cipőbe, mert nem azt a munkát kell elvégezni, amit az elején a megbízó megrendelt. Utólag már könnyű okosnak lenni, mindenki tudja, hogy egy másik céget kellett volna választani. De egy avatatlan megbízó miből tudhatta volna a legelején, hogy ki fogja elvégezni a munkát úgy, ahogy az számára megfelelő? A legelején egyedül a költségkeret volt az, amivel kedves hősünk tisztában volt. Sajnos ez alapján választott webes céget is. Pedig már az árajánlatok bekérésénél kiszűrhette volna a számára alkalmatlan vállalkozásokat egy kis plusz erőfeszítéssel.
Nagyon bízok benne, hogy te még időben akadtál erre a blogbejegyzésre, amiből megtudhatod, hogy milyen módon kérj úgy árajánlatot weboldaltervezésre, hogy a lehető leggyorsabban haladj, és a leghatékonyabban zárd ki a számodra nem megfelelő vállalkozásokat.
A megbízók általában – érthető módon – több helyről kérnek árajánlatot azzal a céllal, hogy jobban átlássák a webes piac árazását. Ez eddig teljesen rendben van. Viszont ilyenkor sok webdesign cég feltesz kérdéseket, melyeknek a megválaszolása egy komplexebb rendszer esetén komoly időveszteséget okozhat mindkét fél oldaláról. Sokakban felmerül a kérdés, hogy “miért nem tudnak csak egyszerűen küldeni egy árajánlatot? Mit kell annyit kérdezgetni? Nem baj, az akadékoskodók, nem segítik az előrejutást, foglalkozzunk azokkal, akik már konkrétumokban beszélnek. Rajtuk látszik, hogy értenek hozzá.” Néhány kör egyeztetés után ki is van választva a legmegfelelőbbnek vélt szolgáltató. Eddig minden simán ment! Elkezdődik a munka, jönnek a további egyeztetések, közben (természetes módon) új igényeid is felmerülnek, egyre nehezebben értitek meg egymást. Mindkét oldalon fogy a türelem, aztán a munka végeztével nem elég, hogy megromlik a munkaviszony, teljesen más árat kell kifizetni, mint amiről a legelején szó volt.
Már rengeteg ilyen és ehhez hasonló félrecsúszott történetet hallottunk évtizedes pályafutásunk alatt. Sokszor ott kezdődött a probléma, hogy a megbízó nem a megfelelő céget választotta ki a projekt kivitelezésére. Belátom, ez nem egyszerű feladat. Az árajánlatok begyűjtésében könnyű összezavarodni. Van, aki kész csomagokat árul, fix árakkal, előre megszabott funkciókkal. Van, ahol a menüpontok számától teszik függővé a honlap árát (amit mellesleg nem igazán értek, mert egy weblapon sokszor eltérő a menüpontok bonyolultsága, működése, felépítése). Van ahol induló árakat találsz, és van ahol egyáltalán nincsenek árak feltüntetve. Miért kell ezt ennyire túlbonyolítani? Sajnos ez valóban nem egyszerű témakör. Nagyjából ahány ház, annyi szokás. Az árazás sok szempont alapján dől el. Függ attól, hogy egyedi fejlesztésű weboldal készítenek vagy keretrendszert alkalmaznak. Nagyban függ továbbá a funkcióktól, illetve a feladat nagyságától stb. Ennél mélyebbre most nem ásnék, maradjunk a megrendelő szemszögénél.
Sokszor a büdzsé az első szempont, második a határidő, és sok esetben nincs is más elvárás. Ha egy megbízónak nincs tapasztalata ezen a területen, akkor így valóban nem lehet egyszerű megtalálni a legjobb választást. Ha nem kapok ajánlást egy megbízható ismerősömtől, akkor én is csak a saját tapasztalataim után tudom megállapítani, hogy ki a megbízható autószerelő. Viszont egy több millió forintos megbízásnál már nem mindegy hogy kit választasz weboldalkészítésre. Ennyi pénzt már kevesebben mernek kockáztatni, nem beszélve a befektetett időről. (Természetesen ugyanúgy nem mindegy az sem, hogy hol javíttatod az autódat, de ebbe most ne menjünk bele.) A megoldás egyszerű: válaszd ki a megfelelő céget a kivitelezésre és akkor minden sínen lesz. Jó, de hogy? Mondom, hogy hogyan csináld!
Kezd te is azzal, amivel a fent említett példában a pórul járt megbízó: határozd meg, hogy mennyit szánsz rá. Eddig ő is jól csinálta. Vess számot magaddal, légy kegyetlenül őszinte és írd fel, hogy te – ha törik, ha szakad – x összegnél többet nem tudsz honlapkészítésre befektetni. Ilyenkor gondold át azt is, hogy kell-e költs például tartalomgyártásra, amibe beletartozik a szövegírás, vagy a termékfotók készítése. Vagy ha elkészült a weblap, kell-e költs hirdetésekre? Minden ilyen járulékos költséget vonj le az x-ből. Így fogod igazán tisztán látni, hogy mennyit is tudsz weboldalkészítésre szánni.
Döntsd el, hogy milyen kritériumoknak kell megfeleljen a számodra ideális cég. És itt most nem feltétlenül a honlap technikai vagy esztétikai elvárásaira gondolok. Például mekkora tapasztalat kell legyen mögöttük? Vagy milyen egyéb szolgáltatásokat kell nyújtsanak? Vagy mennyire fontos számodra a személyes találkozás? Mi egyre kevesebb alkalommal futunk bele olyan érdeklődőkbe, akik elvárják a személyes megbeszéléseket, konzultációkat. Ha a távolság megnehezíti a személyes találkozókat, akkor egyeztetünk telefonon, e-mailben, vagy online megbeszéléseken. Az ügyfeleink nagy részével is azért tudtunk üzleti kapcsolatot kiépíteni az elmúlt évek alatt, mert ez számukra nem volt fontos szempont. Számodra mennyire fontos?
Mielőtt árajánlatokat kérsz weblapkészítésre, légy tisztában azzal, hogy mit is akarsz. Ez talán a legfontosabb része a megfelelő cég kiválasztásának. Sajnos sokan mégis kihagyják. A legtöbb érdeklődő letudja annyival, hogy “kellene egy reszponzív weboldal (vagy webshop), mennyiért csináljátok?” Aztán kiválasztja azt a céget, amelyik számára szimpatikus és megfizethető, aztán vagy bejön, vagy nem. Számodra megéri kockáztatni az első benyomás alapján? Három végkimenetelre számíthatsz az árajánlatok bekérésénél, ha nem gondolod át az igényeidet:
Persze az sem várható el, hogy teljesen átgondold á-tól z-éig az új weblapod pontos felépítését és működését. De ha elkezdesz rajta gondolkodni, hamar kirajzolódik előtted, hogy nagyjából mire is van szükséged.
Azért, hogy kicsit felpörgessem a fogaskerekeket, és hogy minél alaposabban át tud gondolni az igényeidet, összeírtam pár kérdést, ami nálunk is fel szokott merülni. Maradjunk a webáruház témánál.
És így tovább. Ezek a kérdések változnak honlaptípusonként. Más kérdések merülnek fel egy webáruháznál és más kérdések merülnek fel egy cégbemutató weblapnál. Próbáld meg elképzelni az új weboldalad működését, funkcióit és írd le. Ha korábban láttál olyan honlapokat, melyekre szeretnéd, hogy hasonlítson valamiben, linkeld be. Györk egy korábbi cikkben összeszedett pár tippet, melyek segíthetnek az elképzeléseid megfogalmazásában. Hidd el, hogy ez a kis erőfeszítés busásan meg fog térülni az árajánlatok bekérésénél.
Úgy véled, hogy aminek nincs határideje, az nem is készül el? Van benne igazság, de jó, ha tudod, hogy a webdesign cég is be akarja fejezni a feladatát, hogy kezdhesse a következőt. Szabd meg, hogy mikorra kell elkészüljön az új weblap, de csak óvatosan! Ha csak azért szabsz határidőt, hogy “mégis legyen valami”, akkor könnyedén kieshet a mezőnyből olyan cég, akivel jobban jártál volna. Ha nem tudod, hogy mennyi ideig tart megvalósítani az elképzeléseidet akkor jobban jársz, ha rákérdezel az árajánlatok igénylésénél és a bejött infók alapján határozod meg a számodra megfelelő határidőt. Ne ess el egy jó üzleti kapcsolattól a feleslegesen rövid határidő miatt.
6.480.000 találatot dobott fel a Google a “weboldal készítés” keresésemre. A potenciális megbízó helyébe képzelve magam, nem érzem, hogy kedvem lenne végignézni az összes találatot, csak azért, hogy megállapítsam, hogy kik a legszimpatikusabb szolgáltatók a piacon. Megnézném az első pár oldalt, aztán arra jutnék, hogy csak kellene valaki, aki ajánl valakit.
A legjobb, ha vannak vállalkozó ismerőseid. Először tőlük kérdezd meg (csak azoktól, akikkel jóban vagy), hogy kit ajánlanának. Ők már kapcsolatba kerültek az adott webes céggel, igazi tapasztalattal rendelkeznek. El tudják mondani, hogy jól vagy rosszul döntöttek a választásnál.
Ekkorra már körvonalazódott előtted, hogy milyen szempontoknak kell megfeleljen az ideális webdesign cég. Nagy segítségedre lesz a szűrésben. Korábban átgondoltad és leírtad, hogy milyen elképzeléseid és elvárásaid vannak az új honlapoddal kapcsolatban. Oszd meg e-mailben ezeket az elképzeléseket az árajánlatok bekérésénél. Ezzel a lépéssel (jóhiszeműen feltételezem, hogy) kiesnek azok, akik nem tudják megvalósítani a projektet technikai, határidő vagy egyéb akadályozó tényezők miatt. Az időspórolás érdekében sok infót megadtál az igényeidről, és így elkerültél sok kérdés-felelek levelezést. A másik nagy előnyöd pedig az lesz, hogy a konkrét elképzeléseidre sokkal konkrétabb árajánlatok fognak születni. Az induló árajánlatok közelebb állnak majd a végösszeghez, valamint a -tól -ig árajánlatokban kisebb lesz a szórás a két összeg között. Mivel a legelején meghatároztad a költséglimitet, pillanatok alatt tudni fogod, hogy mely cégeket tudod megfizetni, és melyeket nem. De ezzel még nem értünk a végére.
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!A legtöbb érdeklődő ezzel kezdi. És nincs is ezzel semmi gond. Logikus lépésnek tűnik, hisz látni szeretnéd, hogy milyen munkái vannak az adott cégnek. Jó ha látod nem csak azt, hogy milyen típusú weblapokat készítettek eddig, de azt is, hogy kiknek. Fontos szempont hogy tudják-e azt a színvonalat hozni működésben és design-ban, amit a célközönséged elvár. Viszont ha ezzel a lépéssel kezded a kutatást, akkor könnyen lehet, hogy csak a saját idődet vesztegetted, mert a kiszemelt céget nem tudod megfizetni, vagy ők nem érnek rá, vagy csak egyszerűen nem tudják megvalósítani a projektedet. Viszont, ha ezidáig betartottad a fenti lépéseket, akkor csak olyan webes cégek munkáit kell átnézned, melyeknek az árajánlatai számodra megfelelőek, valamint olyan cégeket melyeknek elfogadható a határidőd, és meg is tudják valósítani a kéréseidet. Ezzel a lépéssel további versenyzőket sikerült kiszűrnöd.
Sokan beérik annyival, hogy megnézik a prezentációkat és csókolom. Ez koránt sem elég! Ennél mélyebbre kell ásnod, de ne aggódj! Ekkor már csak pár potenciális cég lesz a tarsolyodban, nem kell átnézned 1000 referencia munkát. Ne állj meg a prezentációnál! Nézd meg magát a referencia weboldalt is. Próbáld ki! Használd egy picit! Kattints ide, kattints oda, tesztelgesd. Ilyenkor válik láthatóvá és tapasztalhatóvá, hogy igaz-e a sok szép állítás, amit a webdesign cég magáról állított a honlapján. Ilyen kattintgatások közben előbújhatnak olyan hibák, amiket igazán ki kellett/lehetett volna javítani, ha megfelelő emberek készítették volna. Egy ilyen tesztelésnél azt is le tudod ellenőrizni, hogy mennyire komplex projektekben vettek eddig részt a jelentkezők.
Lerágott csont arról mesélnem, hogy egy weblap milyen fontos egy vállalkozás életében. Biztos te is tisztában vagy vele. Éppen a fontos szerepe miatt kulcsfontosságú, hogy a számodra legalkalmasabb szolgáltatót válaszd ki a projekt kivitelezésére. Ehhez annyi a teendőd, hogy végigmész a fent leírt sorrenden és meg is lesz a megfelelő csapat. Nem mondom, hogy mi vagyunk azok, mert még nem láttuk, hogy mire és mikorra van szükséged, de azért tégy egy próbát.
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog