Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2020. február 14.
‹ BlogPár hete kaptam egy e-mailt az E.ON-tól, amiben tájékoztattak arról, hogy kiállították az áramszámlát. Az egésszel csak annyi a probléma, hogy nem vagyok E.ON ügyfél. Ezen kívül is számos nyoma volt annak, hogy az elektronikus levél egy átverés és nem az E.ON küldte a levelet, hanem egy kevésbé tehetséges valaki, aki megpróbált lehúzni pár ezer forinttal. Pontosabban 3.448 Ft-al. Nem a világvége, de ha az ő oldalát nézzük és sikerül átvernie 100 embert havonta (ami nagyon pici számnak számít), akkor meg is volt a havi 344.800 Ft “tiszta” profit. Az alábbiakban összeírtam azokat az ismertető jeleket, amik lebuktatnak egy ilyen átverést. Olvasd el, figyelmesen!
Manapság egyre több teendőt el tudunk intézni online. Ezek közé tartozik a rezsi rendezése is, és ez egy nagyon király dolog! Az online számlarendezés legnagyobb előnye az időspórolás. Nincs sárga csekk, nincs postára járkálás, nincs sorban állás, nincs frusztráció. Nagyon megkönnyíti a mindennapokat. Viszont, nem árt óvatosnak lenned, hisz ahogy a fenti történet is bemutatta, vannak akik ezt a fantasztikus lehetőséget ellened akarják felhasználni. Pontosabban azok ellen, akik nem tudják megállapítani egy e-mailről, hogy valódi tájékoztatóról van szó, vagy csak átverésről. Nézzük is sorra, hogy mik voltak az átverés tipikus ismertető jelei.
Mivel nem vagyok E.ON ügyfél, így nem tudom, hogy milyen e-mail címről érkeznek a számlák, de nagyon erősen kétlem, hogy a következőről lennének feladva: info@rp4vv04yym3ww5zm.com. Nem viccelek, tényleg erről jött. Az E.ON, vagy más hasonló szolgáltató esetében a @ után valószínűleg az szerepelne, hogy eon.hu, vagy valami hasonló. Az NKM esetében pl. noreply@nkm.energy címről érkezik minden hónapban az áramszámla, a földgáz esetében pedig az ugyfelszolgalat@online.nkm.energy címről. A feladó megnevezése is érdekes volt. Nem az volt például, hogy E.ON Ügyfélszolgálat, hanem “eon támogatás”. Mi? Ez most komoly? Ez az a mező, ahova beírhattak volna bármit, ami hihetőbbé teszi ezt az aljasságot, de nem, ezt is elbénázták… Apró részletek! Figyelj oda rájuk, megéri. Szóval ellenőrizd, hogy a feladó e-mail címe a szolgáltató domain címével végződik-e. Pl. eon.hu, nkm.energy, digi.hu, stb-stb.
Ez már egy kicsit trükkösebb. Az E.ON esetében kivételesen tisztában vagyok vele, hogy az e-mail az ügyfél nevével kell kezdődjön. Pl. “Kedves Tóth Zoltán!”. Sok szolgáltatónál ez teljesen általános jelenség. Tisztában vannak az adataiddal, a legkevesebb, hogy a leveleikben a megszólítást a neveddel írják. Ettől a levél még személyesebbé válik számodra és ezáltal még biztosabb lehetsz benne, hogy valódi tájékoztatóról van szó, nem átverésről. Az én levelemben az állt a megszólításnál, hogy “Tisztelt Ügyfelünk!”. Viszont az NKM esetében is csak annyi a megszólítás, hogy “Tisztelt Ügyfelünk!”, így a levél további tartalmából (rád vonatkozó adatokból) deríthető ki biztosan, hogy a levél feladója tényleg tisztában van-e azzal, hogy ki olvassa a levelet.
Bemásoltam ide is a tartalmat, vizsgáljuk meg ezt is szakaszosan és körültekintően.
“Az alábbi áramszámlá(ka)t állítottuk ki Önnek, amelye(ke)t Online ügyfélszolgálatunkon, a www.eon.hu/szamla oldalon gyorsan és biztonságosan befizethet.”
Első ránézésre nincs vele semmi gond. Van benne egy link, ami a weboldalra mutat, gyorsan át is siklasz rajta, mert az érdekel, hogy mennyit kell már megint fizetni. Viszont, ha rákattintasz a linkre, akkor láthatod, hogy az E.ON weboldala töltődik be, és az alábbiakról tájékoztatnak:
“A keresett oldal sajnos nem található. Előfordulhat, hogy ez a link már nem él. Kérjük, ellenőrizze, hogy a megadott elérési cím helyes-e vagy esetleg félregépelte azt.” Ez a link korábban sem létezett. Bármilyen linket ki lehet találni, ami erre az oldalra vezet. Íme egy példa: www.eon.hu/pixlab. Laikusként arra gondolnék, hogy “ez csak egy apró elírás/hiba, zsákutca, olykor megtörténik az ilyesmi, a számlámat rendezhetem az e-mail-ből is, így ezt be is zárom”.
Haladjunk tovább a tartalom vizsgálatával.
“Amennyiben számlái nyomtatással készülnek és kézbesítésük postai úton történik, tájékoztatjuk, hogy az eloállítás és kézbesítés átlagos ideje összesen 5-7 nap. A számlái kézhezvételéig szíves türelmét kérjük.”
Egyazon szolgáltatótól nem kapsz postai és online számlát is. Ha postán jön a számla, akkor nem tudsz online fizetni, ha online érkezik a számla, akkor nem adnak lehetőséget sárga csekkes rendezésre. Lefordítva: arra akartak utalni, hogy rendezd nyugodtan a számlát itt, a postai értesítés meg lehetséges, hogy késik, addig is légy türelemmel.
“Ha jelen levelünket követo egy héten belül nem kapta meg számláit, számla másolatot és készpénz-átutalási megbízást (postai csekket) a Számlaügyintézés / Számlák megjelenítése menüben igényelhet.”
Ennek a jelentőségét viszont képtelen vagyok értelmezni. Miért igényelném mindezt, ha amúgy is úgy kellene kapjam? Vagy mi szükségem lenne ezekre, ha most online is fizethetek? Szerintem csak töltelékszövegnek szánták, hogy haladjak tovább a fizetéssel.
Ravasz… De ezeket az “ő” helyett “o” karaktereket nem tudom hova tenni. Elég amatőr munka…
“Fizesse be számláját egyszeruen, a számlaszám linkjére kattintva. számla részleteit
Számla sorszáma: 11243483952185
Elszámolási idoszak kezdete: 2019/11/09
Összeg: 3.448 HUF
Fizetési határido: 2019/12/09”
A számla sorszáma kattintható volt a levélben. Itt volt a csapda. Félve, de rákattintottam, kíváncsi voltam mi fog történni. Ekkor már a böngészőm is figyelmeztetett, hogy “biztonsági kockázat következik”. Nem hangzik jól… Nem is mentem tovább a nyúl üregébe, félek, hogy nem Csodaország várt volna a túloldalon.
Egy tipp, hogy milyen módon ellenőrizd, hogy hova visz a link, még mielőtt rákattintanál: amikor ráviszed az egeret a linkre, a böngésző bal alsó sarkában megjelenik az url cím, ahova vinni szeretne téged. Ne kattints rá mindenféle hülyeségre!
Elszámolási időszak kezdete: ennek meg mi értelme van? Van fizetési határidő. Az egyedüli indok, amiért bekerülhetett a levélbe az az, hogy úgy tűnjön, mintha adatok szerepelnének benne.
Összeg: háztartása válogatja, hogy kinek mi az átlag és az alapján mekkora összeg számítana gyanúsan alacsonynak, vagy magasnak.
Fizetési határidő: 1 teljes hónap! Az elég kedves lenne E.ON-éktól, de kötve hiszem, hogy náluk ez így működne. 15 napos fizetési határidővel hihetőbb lett volna a történet. És ennyi… A levélben nem írnak semmilyen konkrét adatot, ami hozzád kötődik. Így bárki magára értelmezheti a felszólítást. Nem szerepelt benne pl. felhasználási hely címe, vagy egy bankszámlaszám, ahova utaljak (amiből már sok mindent ki lehetne deríteni egy hivatalos nyomozás esetén), se egy számla kelte dátum, semmi! De volt még más is!
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!“Üdvözlettel: Ügyfélszolgálat”Azt gondolná az ember ezekről a szélhámosokról, hogy ennél azért csak okosabbak. De nem, nem azok… Költői kérdés: nehéz lett volna azt odaírni, hogy “Üdvözlettel: E.ON ügyfélszolgálat”? A láblécben található közösségi média ikonokról már nem is beszélve. Egyik sem működött. Pedig nem lett volna nagy meló összekötni őket a valódi oldalakkal. Azzal mondjuk kockáztatta volna a nem túl szemfüles szélhámosunk, hogy a levelet olvasó az adott közösségi oldalon kapcsolatba lép az ügyfélszolgálattal a felmerülő kérdései miatt és így kiderült volna a turpisság. Ravasz! De akkor már nem lett volna jobb eleve be se tenni ezeket az ikonokat?
És ez a kedvencem! Mindjárt megérted, hogy miért. Megjelenésében semmi köze nem volt az E.ON arculatához. Nem volt benne logó, piros szín, stb. Az arculati hiányosságok buktatták le leggyorsabban az átverést. Grafikusként mindig tudatosan megfigyelem az ilyen grafikai elemeket, elemzem őket. Viszont laikusként is hamar feltűnne, hogy ez a levél köszönő viszonyban sincs azokkal az E.ON plakátokkal, amikkel találkozok az utcán, vagy más hirdetésekben. Ez egy jó példa arra is, hogy miért kell mindig törekedj arra, hogy az arculatodhoz hűen kommunikálj az emberekkel ezeken a felületeken. Így fogják gyorsan felismerni a márkát és ez nagyban hozzájárul ahhoz is, hogy elhiggyék azt, hogy valóban az adott márka szólítja meg őket.
Remélem sikerült megakadályoznom pár hamis számla kifizetését, és nem szegte kedvedet a fenti leírás az online ügyintézésben. Ha még nem próbáltad, akkor hajrá. Tetszeni fog, ha megérted, hogy milyen egyszerű az egész és tapasztalod, hogy mennyi időt tudsz vele megspórolni. Figyelj oda, hogy hova kattintasz, légy óvatos!
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog