Logó, arculat, brand? Mégis, mi a különbség?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2018. március 14.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Amikor egy cég brandjéről beszélünk, az emberek legtöbbször rögtön a logóra asszociálnak. Nem vitás, a logó valóban nagyon fontos alapköve a márkának, de fontos tudni, hogy az is csak egy alkotóelem a sok közül. Ebben a cikkben átvesszük, pontosan milyen funkciókat tölt be a brand, az arculat és a logó.

Mi az a logó?

A logó egy szimbólum, felirat, vagy ezek keverékéből létrejött grafikai elem, melynek elsődleges funkciója az azonosítás. Nagyon fontos, hogy minél egyszerűbb legyen, hogy az emberek könnyen megjegyezhessék, és a későbbiekben egyszerűen azonosíthassák a vállalkozást, melyet képvisel. Továbbá fontos kritérium, hogy 1-2 cm-es méretben is értelmezhető/olvasható legyen, és a legkülönfélébb felületeken is könnyen alkalmazhassuk.

Mi az a céges arculat?

A céges arculatod arra hivatott, hogy vizuálisan egységes képet mutasson cégedről, kihasználva a különböző felületeket. Ilyen felület a névjegykártya, a weboldal, egy céges autó és még milliónyi egyéb lehetőség. Az alkotóelemek közé soroljuk a logót, színeket, betűtípusokat, formákat és (arculatonként eltérő mennyiségben) rengeteg szabályt, melyeket betartva lesznek egységesek a felhasznált felületek. Ezek a szabályok az arculati kézikönyvben kerülnek összefoglalásra.

Mi az a brand?

A brand a különböző hatások összességéből keletkezett kép az ügyfél fejében, amely téged/a cégedet ábrázolja, és a veled való érintkezés által alakult ki benne. Lényegében a márkád az, amit az emberek rólad gondolnak.

Példaként a McDonald’s-ot említeném. Neked mi jut eszedbe róla? Nekem a kedves, gyors és precíz kiszolgálás, könnyű elérhetőség, a finom hamburgerek, az egyedi ízek és a tény, hogy mindegyik McDonald’s-ban ugyanaz az élmény fogad.

Most, hogy tisztábban látjuk a dolgokat és különbséget tudunk tenni logó, arculat és brand között, érdemes megvizsgálni a branding fogalmát is.

Branding

Bár az emberek határozzák meg (tudatosan, vagy tudat alatt), hogy mi is a te márkád, mégis vannak stratégiai lépések, melyeket megtéve befolyásolhatod az eredményt. Ez a branding, vagy márkaépítés. Az első, amit tenned kell, hogy kitűzöd a célokat. Mit szeretnél, milyennek lásson a célközönséged? Milyen jellemzőkkel bíró brandet szeretnél felépíteni? Tudd, hogy miben különbözöl a versenytársaktól! Mindig legyél következetes és hiteles! Ha szeretnéd, hogy lépéseid a kitűzött célok felé vigyenek, akkor mélyreható stratégiát kell felépítenünk, mely segít a kijelölt irányba haladni.

Viszont tudd, hogy akár foglalkozol vele, akár nem, a márkaépítés minden esetben végbemegy! A kérdés csak az, hogy előnyödre válik-e? Ha az ügyfeleddel nem megfelelő módon viselkedik az egyik munkatársad, akkor az is branding, ugyanis a bunkó viselkedése miatt az ügyfél fejében negatív kép alakul ki a márkádról.

Bízom benne, hogy ez a rövid összefoglaló a segítségedre volt abban, hogy tisztábban lásd a különbségeket az említett fogalmak között.
Köszönöm a figyelmedet!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2018. március 14.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink