Meggyőző webszöveg a Copyblogger útmutatása alapján

Írta: Szabadi István|Publikálva: 2018. szeptember 20.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

A Copyblogger 2006 óta tanítja olvasóit a tartalommarketing, a webszövegírás rejtelmeire. Ezúttal egy igen hasznos, alapvető fontosságú módszert halásztam elő nektek a Copyblogger cikkóceánjából, hogy hatékony webszöveget alkothassatok, amely meghozza a kívánt hatást.

Cikkem végén pedig egy bónusztippet is olvashattok!

Az igen lényegre törő 1-2-3-4: a meggyőző webszöveg képlete című cikk szinte spártai egyszerűséggel fedi fel minden szövegírás, tartalommarketing „csontvázát”. Sőt, tovább megyek: ez a „formula” avagy képlet minden egyéb helyzetben is alkalmazható, amikor megszólalásunkkal célhoz akarunk érni – akár hétköznapi vitahelyzeteinket is átformálhatja! (Ebbe helyszűke miatt most nem mennék bele – talán legközelebb!)

A módszer

Jöjjön is a képlet!

  1. Mit kínálok?
  2. Mit nyersz vele?
  3. Ki vagyok?
  4. Mit kell tenned?

Mint látjuk, a négy kérdés „én” (aki kínál) és „te” (aki keres) között ingázik oda-vissza, egyfajta párbeszédességet sugallva, ami rögtön személyessé teszi a szöveget. De nézzük, mit is takarnak az egyes pontok!

1. Mit kínálok?

Szövegünk olvasója mindenekelőtt azt akarja tudni, jó helyen jár-e – hangsúlyozza a Copyblogger. Ha a kattintás után néhány másodpercen belül nem tudja eldönteni, mit is kínál az oldalunk, rögtön elnavigál, és keres olyat, amely az ő igényeiről szól. Ne húzzuk az időt! Mondjuk el, mit kínálunk, pontosan, félreérthetetlenül – ez nem a titkolózás vagy viccelődés ideje! Söröskupakokat árulsz? Akkor mondd azt, és lépj tovább!

2. Mit nyersz vele?

„Párosan szép az élet!” „Hmm” – gondolkodik el az olvasó –, “igaz. Na, akkor regisztráljunk a társkeresőre!” Miután az első pontban elmondtuk, mit kínálunk, a másodikban elmeséljük, miért jó az, ha az olvasó igénybe is veszi, amit kínálunk. Hogyan teszi szebbé az életét? Képzeljük el úgy ezt a pontot, mint a reklámokban látott „utána” képet! „Előtte” (azaz most) magányos az olvasó, „utána” társat talál – ehhez csak annyi kell, hogy regisztráljon társkeresőnkre!

Ugyanitt visszakanyarodunk az elsőhöz egy pillanatra: ott szűkszavúan „közöltünk”, itt lényegre törően csábítunk! Kissé részletesebben kitérünk arra, mit kínálunk (a vázlatpontok a barátaink, éljünk velük!), de továbbra is abból a szemszögből, mit is nyer vele az olvasó.

3. Ki vagyok?

Most már akár be is mutatkozhatunk! Örülök, hogy sikerült legyőznöd magadban az ingert, hogy rögtön azzal kezdd, miért téged válasszon a vevő. A vevő nem téged választ, a vevő azt a megoldást választja, amely a legtökéletesebben válaszol az igényeire! Ha nem győzzük meg arról, hogy ezt itt, nálunk találja (erről szól az első, illetve főleg a második pont), nem fogja érdekelni, kik vagyunk! De most már elmondhatjuk.

Ennek a résznek elsődleges feladata a bizalomépítés: bizonyítsuk be, hogy értünk a dologhoz! Mióta foglalkozunk a szakterületünkkel? Milyen eredményeink vannak? Honnan van a szakértelmünk? A fényképek mindig jól jönnek: bizalmat sugároznak, bizonyítják állításainkat.

4. Mit kell tenned?

Jöjjön hát a Call to Action, a cselekvésre buzdítás! Ez az, amiért az előző három pontot megírtad. Most végre kimondhatod: vedd meg/iratkozz fel/akármi. Képzeld el ezt úgy, mintha az olvasód a szemedbe nézne, bólintana, és azt mondaná, “Rendben, meggyőztél. Mit akarsz, mit csináljak?” Mit felelnél neki?

Fontos! Ha nem kérsz, nem kapsz! Sokszor azon csúszik el egy szöveg hatékonysága, hogy nem közli egyértelműen a következő lépést; feltételezi, hogy az olvasó „rájön magától”. Lehet, hogy magától is rájön, de nem így működünk! Ha vendégségbe hívnak, te is megvárod, hogy „Kerülj beljebb!”, nem? Tudat alatt az olvasód is arra vár, hogy tárd ki előtte az ajtót, és invitáld be!

Mindez a gyakorlatban

Hadd hozzak egy gyakorlati példát! A Pixlab csapata nemrégiben szoftverfejlesztőknek tervezett honlapot. A kódolás megvolt, a vizuális anyag szépen virított, már csak a szöveg volt hátra. Hogyan építsük fel? Hát 1-2-3-4! Hogy egy honlap szövege is így működik? Nyilván!

Mi kerül a “foldba”, mi az első, amit weblapunk látogatója megpillant? Először is, fontos, hogy tudja, jó helyen jár! Ha szoftverfejlesztéssel foglalkozunk, mondjuk azt! Emlékszünk még? 1. pont: Mit kínálunk?

Rögtön alatta ott van a 2. pont: Mit nyersz vele? Ez trükkös. Ezt hagyjuk a folyamat végére, hiszen – PRO tipp! – végeredményben címet írunk éppen (és mindig a cím az utolsó, ez a korona). Itt kell elmondanunk röviden és hatékonyan, mitől lesz jobb az olvasó élete, ha igénybe veszi, amit kínálunk. Például: ha cégeknek fejlesztjük szoftvereinket, akkor meglehet, hogy azért van rá szükségük, hogy automatizáljanak bizonyos folyamatokat, és ezzel időt takarítsanak meg. Azaz: olvasónk gyorsabb munkamenetre vágyik. Mondjuk ezt! Hogy hogyan mondjuk? Jó címet írni a legnehezebb feladat. Erről majd egy másik alkalommal!

Ide tartozik a szolgáltatások felsorolása is: vázlatpontokban elmondjuk, milyen szoftverrel kapcsolatos szolgáltatást végzünk, de mindezt a megrendelő szemszögéből: hogyan mozdítja előre cégét az általunk kínált szoftver?

Kik fejlesztik a szoftvert? Ez egy tipikus “Rólunk” rész. A leendő megrendelő megismerkedik a csapattal. Bizalmat építünk a stílussal, a tapasztalattal, a referenciákkal (erre külön pontot is szánhatunk). A képekről se feledkezzünk el!

Végül pedig: mit kell tennie az olvasónak? Ez jelen esetben viszonylag egyszerű: konzultáljunk! A szoftverfejlesztők örülnének, ha a szoftverre vágyó cég leülne velük megbeszélni a terveket, és innen már csak egy lépés a sikeres szerződéskötés, a minden igényt kielégítő és a problémát megoldó szoftver. Az ő “Call to Action”-pontjuk tehát egy konzultációra hívás lett.

Ennyi. Kész is a honlap, amely a leghatékonyabban vezeti végig a látogatót, a potenciális ügyfelet a folyamaton, hogy végül üzletkötésre kerüljön sor.

Mit kínálok? Mit nyersz vele? Ki vagyok? Mit kell tenned? Egyszerű, mint az 1-2-3-4.

Minden szöveghez felhasználható rendszert kapunk tehát, akár feliratkozókra, akár vevőkre, akár megrendelőkre vágyunk. Sőt, ugyanígy járhatunk el akkor is, ha támogatókat keresünk egy nemes ügyhöz, vagy ha valamilyen létfontosságú tudnivalót szeretnénk a lakosság figyelmébe ajánlani.

Mellesleg...

... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.

És a megígért

Bónusztipp:

Minden szavunk az olvasóról szóljon! Még amikor magunkról írunk, valójában akkor is arról beszélünk, miért mi vagyunk a tökéletes alany az olvasót foglalkoztató probléma megoldására; ha dicsekszünk is, arra mutatunk rá, mi tesz minket alkalmassá erre a feladatra. Bár sokszor épp az ellenkezőjét látjuk magunk körül, amikor szolgáltatást veszünk igénybe, de minden a vendégért van! Ha így viselkedünk, vonzani fogjuk az embereket.

Ha saját weboldalra vágysz, és a teljes folyamatot lefedő, profi csapat kell, a Pixlab rendelkezésedre áll! Ha biztosra akarsz menni, bízd ránk a szövegezést is!

Írta: Szabadi IstvánPublikálva: 2018. szeptember 20.

István angol nyelv és irodalom szakot végzett a debreceni egyetemen, jelenleg műfordítóként dolgozik. A Pixlab csapat vendégszerzője.

István angol nyelv és irodalom szakot végzett a debreceni egyetemen, jelenleg műfordítóként dolgozik. A Pixlab csapat vendégszerzője.

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

Van egy projekted számunkra?

Beszéljünk!
1 órás ingyenes konzultáció