Mennyi ideig tart megtervezni egy logót?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2018. június 28.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Van grafikus, aki percek/órák alatt elkészít egy logót, és van, aki hónapokat dolgozik rajta – de ez nem azt jelenti, hogy az egyik tehetségesebb, a másik meg kevésbé! A projekten eltöltött idő nem feltétlenül arányos a tapasztalattal vagy a tehetséggel, hiszen a munkafolyamat nem csak abból áll, hogy gyorsan összedobunk pár verziót, és addig csiszolgatjuk az ügyféllel, ameddig (meg nem unja és) el nem fogadja. Szóval, ha valaki azzal kecsegtet, hogy gyorsan meglesz, az nem biztos, hogy a te embered. Ha pl. azt mondom, hogy 3 hét egy logó megtervezése, azzal nem biztos, hogy lefedtem a valóságot, mert ez is kb. projektenként és grafikusonként eltérő. Viszont, hogy tudd, milyen tényezők befolyásolják a munkavégzés idejét, összeírtam, hogy nálunk a Pixlabnél hogyan zajlik egy logótervezési folyamat.

Diagnosztizálás

Az orvoshoz sem úgy megyünk, hogy megmondjuk, milyen betegségben szenvedünk, majd utasítjuk, hogy írja fel rá ezt és ezt a kezelést és gyógyszert. Aztán persze elpanaszoljuk mindenkinek, hogy “az orvosnak fogalma sem volt arról, hogy mi volt a probléma, csak a kenőpénzre fájt a foga”. Először a tüneteinket, a panaszainkat kell elmondani, aztán jöhet a vizsgálat, majd az orvos megállapítja, pontosan milyen betegség emészt és mi rá a gyógymód.
Ugyanígy működik nálam is! Először a probléma mélyére ások le. Miután ügyfelünk átadta az általa összeállított brief-et/igényeket, kérdésekkel halmozom el, melyek pótolják a hiányzó részeket. A kezdő kérdésem mindig a következő “Miért van szükséged (új) logóra?”. További fix kérdés az, hogy az új logód — reményeid szerint — milyen hatással lesz a vállalkozásodra? Mik az elvárásaid? Ezeket megválaszolva akár az is kiderülhet, hogy nem is logóra van szükséged, hanem új marketing stratégiára! Így a valódi problémát kezeljük.
Újabb fontos kérdés, hogy van-e konkrét elképzelésed a logót illetően? Ez lényegesen megrövidítheti a tervezési időt, viszont ha rossz az elképzelés, akkor ugyanúgy meg is hosszabbíthatja.
Egy logó újratervezésénél lényegi kérdés, hogy mi a baj a régivel? Nyilván én is látom, ha szakmai szempontból sántít a mű, viszont fontos tudnom, hogy neked van-e még valamilyen hozzáfűznivalód.
Egyetlen kérdést említenék még meg, a többit majd felteszem személyesen ;) “Maradt-e bármilyen kételyed vagy kérdésed?” Fontos tudnom, hogy minden kérdésedre választ kaptál-e. Nem szeretném, hogy aggódj, vagy, hogy benned maradjon valamilyen információ, amit fontos lett volna elmondanod.

A márkád megismerése

A brandre gondolj úgy, mint egy személyre. Vannak jellemvonásai, különböző tulajdonságai. Ezek a vonások olyan pontokon nyilvánulnak meg, mint pl. a céged kultúrája, kommunikációja, hatása stb. Készülj, Itt további kérdezősködésre számíthatsz! Céged jellemzőit nekem, mint grafikusnak meg kell értenem/ismernem, hogy ezeknek megfelelően tervezzem meg a logót, amely tökéletesen fog illeszkedni céged márkájához.

Kutatás

A logó elsődleges feladata az azonosítás. Ha nem azonosít, illetve nem téged azonosít, akkor teljesen haszontalan. Ebből kifolyólag nélkülözhetetlen piacfelmérést végezni, hogy jobban képbe kerüljünk a versenytársaidat illetően. Tudni fogjuk, kik a példaértékű versenytársak mind pozitív, mind pedig negatív értelemben. Látni fogjuk, ők milyen logóval és arculattal képviselik magukat, és kiderül, nekünk milyen irányba kell továbbhaladnunk.
Ha ezt a lépést elmulasztjuk, könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy a megtervezett logónak már létezik egy nagyon hasonló változata a konkurenciádnál. Enyhén szólva is kellemetlen…

Vázlatozás

Itt jön az a rész, amikor előveszem a papírt, ceruzát, és vázlatozni kezdek. Sokak fejében él az elképzelés, hogy ezzel indul a logótervezési munkafolyamat. Mint azt a fentiekben olvashattuk, ez nem így van, viszont ez valóban kulcsfontosságú szakasz. Lerajzolom az elképzeléseimet, majd az azokból fakadó új ötleteket is. Ez olyan, mint egy képileg rögzített gondolatfolyam.

Kidolgozás

A vázlatokból kiválasztok három tervet – a három legjobbat. (De van, hogy kicsivel többet is…) Ezeket a terveket digitálisan is kidolgozom. Mindegyik logóhoz kiválasztom a megfelelő betűtípust, odafigyelve arra, hogy hangulatában és formavilágában passzoljanak egymáshoz, és kialakuljon a brand személyleírásába illő hangulat. Végeredményként egy egyszerű formavilágot kapunk, mely kicsi méretben is azonosítja cégedet.
Persze küldhetnék képet a vázlatokról is, de az nem adja vissza azt a hatást, mint egy jól kidolgozott logó. Sokkal egyszerűbb meghozni a döntést, ha egy kidolgozott tervet látsz.

Prezentálás

“Meglepetééés!” Szülinapi bulin örülünk neki, de ha a grafikusod csinálja, már kevésbé: a logóterv nem lehet meglepetés az ügyfél számára! Legalábbis nem nagy meglepetés. Egy kicsi még belefér. A fenti munkafolyamat mindkettőnket biztosít róla, hogy végig a jó úton fogunk haladni, így ha a prezentálásnál meg is lepődsz, az csak pozitív meglepetés lehet. Természetesen apróbb csiszolgatások még itt is előfordulhatnak, ám semmiképpen sem kell még harminc levelet váltanunk, mire a számodra is megfelelő eredményt kapod.

A logó átadása

Készülj fel, mert a logót elég sok változatában megkapod tőlem! Most nem akarlak untatni a fájlkiterjesztésekkel, de annyit röviden elmondhatok, hogy minden felületen könnyedén fogod tudni használni őket. A méret többet nem fog probléát jelenteni, ugyanis vektoros formátumban (bármekkorára növelhető minőségromlás nélkül) is átadom a kész alkotást.
Várom jelentkezésedet, amennyiben a te cégednek is szüksége van egy egyedi és profi logóra!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2018. június 28.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink