Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2020. november 19.
‹ BlogNovember végén már a csapból is a Black Friday akciók folynak, ezt már megszokhattuk az utóbbi pár évben. Viszont sajnos az tapasztalható, hogy évről évre, egyre több cég téveszti meg a vásárlókat valótlan kedvezményekkel. De miért alakult ki nálunk ez a gyakorlat, és miből ismerheted fel az esetleges átveréseket? Ebben a cikkemben igyekszem rájuk választ adni.
Kezdjük a legelején: a Black Friday (magyarul Fekete Péntek) az Egyesült Államokból indult, még az 1950-es években, és a Hálaadást (november negyedik csütörtökét) követő napon tartják. Ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlás kezdetét jelenti az USA-ban, ahol szinte kivétel nélkül az összes áruház, hatalmas és valós kedvezményekkel várja a vásárlóit országszerte. Az amerikaiak azért is szeretik különösen ezt az időpontot, mert kiváló lehetőséget biztosít a Hálaadást követő összezártság után egy kis kimozdulásra.
Érdekesség, hogy mivel a Hálaadást minden évben november negyedik csütörtökén tartják, így logikusan azt gondolnánk, hogy a Fekete Péntek november negyedik péntekére esik. Habár ez az esetek nagy részében valóban így is van, de nem minden esetben: pont a tavalyi (2019-es) évben, november 1. péntekre esett, így a Hálaadás nov. 28-ra, a Fekete Péntek emiatt nov. 29.-re, ami november ötödik pénteke. Idén, nem lesz ennyire kacifántos a dolog, november 27.-re fog esni, ami (ahogyan általában) a negyedik, és egyben az utolsó pénteke is a novemberi hónapnak.
Nevének eredete szintén érdekes, ugyanis az 1960-as években, a hálaadást követő hatalmas forgalmi dugók miatt, a philadelphiai rendőrség illette a „fekete péntek” jelzővel ezt a napot. Mivel ekkor kezdődik a karácsonyi bevásárlás, ez óhatatlanul is megnövekedett forgalmi torlódásokkal, sűrűbb közlekedéssel, és sok balesettel jár, így a fekete péntek kifejezésnek kezdetben különösen negatív kicsengése volt.
Sajnos manapság is megvan ennek a napnak a kevésbé szép oldala, ugyanis az Államokban a hatalmas kedvezményeknek (és a véges árukészeletnek) köszönhetően, egyes vásárlók néha a tettlegességig fajulva harcolnak az akciós termékekért.
Ahogyan a 2000-es években egyre erősödött az internetes világ, úgy oda is egyre inkább beszivárgott a Black Friday, így mára eljutottunk odáig, hogy szinte kivétel nélkül minden kisebb/nagyobb webáruház tart Fekete Pénteket, akár van fizikai boltja akár nincs. Az online térben szerencsére csak virtuálisan kell megküzdenünk a kiszemelt termékért, így annak megszerzése fizikai atrocitásba legalább nem torkollik, legfeljebb véres kommentháborúba. További előnye, hogy a jelenlegi vírushelyzetben is könnyedén megtartható, így idén várhatóan ismét nagy forgalmat fognak bonyolítani a webáruházak.
Ha röviden össze szeretném foglalni: nem túl jól sajnos, nem túl jól. Az a helyzet, hogy nálunk a boltok nagy része, nem tudta, vagy nem akarta megérteni, hogy mi is pontosan az a Black Friday. Pedig nem bonyolult: ezen a napon valós, és rendkívüli, akár 50-70%-os kedvezménnyel várni a vásárlókat. Ennek ellenére, sajnos szinte kivétel nélkül minden cég próbál trükközni, rosszabb esetben tudatosan lehúzni az embereket. Összeszedtem számodra a leggyakoribb átveréseket, hogy lehetőleg ne ess bele valamelyikbe:
Az egyik legnépszerűbb trükk, hogy egy termék ára a Black Friday előtti időszakban (általában egy hónappal) szépen megemelkedik, majd a BF napján varázslatos módon lezuhan, körülbelül ugyanarra a szintre, ahol egy hónappal azelőtt meg lehetett vásárolni mindenféle akció nélkül. Az egyik jelentős magyarországon nem régóta jelen lévő piaci szereplő (természetesen nevet nem mondhatok) is eljátszotta, hogy az egyébként 300 ezer forint körüli LED TV-t hirdette 80%-os akcióban ezen a napon. Az ő árazásuk szerint a TV eredeti ára közel 2 millió forint volt. Mindenhol máshol akció nélkül meg lehetett kapni a készüléket, az általuk hatalmas kedvezményként beállított 300 ezer forint körüli áron.
Nagyon csábító tud lenni, hogy akár 50-60%-os kedvezmények is leszek az ominózus napon, az adott áruházban. Sőt kiderül, hogy ezek valódi leértékelések! Csak aztán az is kiderül előbb-utóbb, hogy nem véletlenül ekkora az akció mértéke. Többnyire azért, mert vagy nem jó minőségű a termék, vagy régi, vagy rossz a konstrukciója, stb. Ez persze már csak azután derül ki, hogy már elkezdte használni a vásárló.
A hatalmas kedvezmény ebben az esetben is biztosított, és bár papírforma szerint valóban igaz az állítás, csak sajnos összesen a több száz leakciózott termék közül összesen 2-3 olyan termékre vonatkozik az akció, ami a leendő vásárlók számára teljesen érdektelen (pl. egy ősrégi mobiltelefonra való tok).
Van viszont az az eset is (különösen nagyobb műszaki termékeket forgalmazó webáruházak alkalmazzák előszeretettel), amikor valóban egy népszerű és keresett termékről van jelentősen leakciózva (pl. egy új okostelefon, játékkonzol, hűtőszekrény stb). viszont annyira kevés elérhető darabszám van belőle, hogy lényegében teljesen esélytelen megvásárolni, és csak arra volt jó, hogy felcsalja a látogatókat a weboldalra. Ha már ott vannak, akkor vesznek valamit a többi akciós termék közül, amire természetesen már jóval kisebb mértékű kedvezmény biztosított. (Egyébként megfigyelhető, hogy ha az embernek nem sikerül megszereznie a kiszemelt terméket, akkor nagyon sok esetben hajlamos valami hasonlót vennie, akár drágábban is).
A csalók különösen szeretik ezt az időszakot, mert ilyenkor az emberek sokkal könnyebben bedőlnek az alapjáraton teljesen hihetetlennek tűnő ajánlatoknak, amikről persze utólag kiderülnek, hogy átverések voltak. Sajnos sok esetben addigra már késő, mert a kamu webáruháznak sikerült megszereznie az illető bankkártya adatait.
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!Webáruház üzemeltetőként felelősséged van abban, hogy jövőre és azután mennyire lesz nyereséges a Black Friday Magyarországon. Mindig, amikor Black Friday akcióra készülsz próbálj meg hosszabb távon is gondolkodni. Lehet, hogy rövid távon el tudsz adni több terméket, ha felcsalod az embereket a webáruházadba látványosnak tűnő akciókkal, viszont a vásárlók megjegyzik, ha ezek mögött nincs valós tartalom, vagy csak egy-két termékre vonatkoznak. Nézd csak meg Facebook-on a nagyobb webáruházak Black Friday hirdetései alatt található hozzászólásokat, és pontosan érteni fogod, hogy mire gondolok. Az elmúlt években rengeteg ember vesztette el a hitét a látványos árakciókban. Csalódottak, áldozatnak érzik magukat, puszta átverést sejtenek a hirdetések mögött.
Ha szeretnél Black Friday akciót csinálni, akkor javaslom, hogy az előzőekben leírt pontok szöges ellentétét valósítsd meg! Vagyis: a Black Friday legyen az arra kijelölt napon, és az valóban egy napig tartson ne egy teljes hétvégén, hónapon keresztül. Ettől lesz valódi, exkluzív akció hatása. Az elnyújtott akciók hosszú távon nagyon megbosszulják magukat kereskedői oldalról. Mivel a fogyasztóknak van idejük gondolkodni, így jóval kevésbé érvényesül az impulzív vásárlások száma. Továbbá azt se téveszd szem elől, hogy csak azért, mert egy termékre ki van írva, hogy -50%, egyáltalán nem biztos, hogy sokan vérszemet kapnak és egyből bedobják a kosárba. Egyetlen perc alatt ki lehet deríteni, hogy más webáruházak ugyanazt a terméket mennyiért kínálják, és ha a fogyasztó azt látja, hogy a te árad és a versenytársad ára között nem igazán van különbség, akkor szintén átverést fog érezni a háttérből. Továbbá, ha sűrűn akciózol, akkor a vásárlóid a kedvezményes árat fogják a termék alap árának tekinteni, és normál áron már nem is fognak tőled vásárolni. Nem beszélve arról, hogy egy idő után immunisak lesznek az állandó leértékelésekre, így akármekkora akciót kínálsz nekik, nem fognak többen vásárolni.
Javaslom, hogy alapvetően normál áron áruld a termékeidet egész évben. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nincs helye semmilyen árakciónak, de azt jól átgondoltan és mértékkel tedd! Így a Black Friday, és egyéb kedvezményes napjaid is hatásosabbak lesznek. Ilyenkor adj valós, és nagy kedvezményeket! És ami a legfontosabb, hogy ezt megfelelően kommunikáld a vásárlóid felé! Küldj nekik már jó előre hírlevelet, tudasd velük a Facebook oldaladon, vagy az általad preferált kommunikációs csatornákon. Tájékoztasd őket, hogy nálad valós kedvezményekre számíthatnak ezen a napon, illetve írd le az akció részleteit is. A Black Friday egy kitűnő lehetőség a kereskedőknek is, ha a fogyasztók hisznek benne.
Először is: ne kezdj féktelen vásárlásokba, már a Fekete Péntek előtt gondold át, hogy mit szeretnél vásárolni, mi az amirevalóban szükséged is van. Lehetőség szerint nézz az árukereső portálokon, és más termék tesztelős weboldalakon, alaposan olvasd el a leírását, és az ügyfél véleményeket.
Persze az teljesen érthető, hogy a vásárlás hevében ezt nem olyan egyszerű megtenni, ugyanis bizonyítottan, vásárlás közben az agy jutalomközpontja aktivizálódik, így az ember könnyen elvesztheti a racionális gondolkodását. Szakemberek szerint minimum fél órának el kell telnie, amíg az agy jutalomközpontja mellett, a racionalitásért felelős része is aktivizálódik. (Emiatt történhet meg könnyen az, hogy a rendelés leadása után nem sokkal az ember rájön, hogy pár olyan dolgot is megvásárolt amire semmi szüksége nincs).
A másik fontos dolog, ha olyan helyről készülsz vásárolni, ahonnan korábban még nem, így nem ismered a webáruház megbízhatóságát, különösen fontos, hogy légy résen, és ellenőrizd az áruház felhasználási feltételeit, céges adatait, keress rá annak megbízhatóságára, még a rendelés leadása előtt.
Amíg vannak olyan cégek, akiknek van annyi pénzük, hogy TV reklámot futtassanak „Black Friday egész héten” felütéssel, mindezt nyár közepén, addig sajnos nincs sok esély a javulásra. Ezzel, és a fentebb leírt „praktikáknak” köszönhetően az egész Fekete Péntek megítélését rombolják, ami a többi vállalkozás akcióira is negatívan nyomja rá a bélyegét. Véleményem szerint az is a baj, hogy megint egy amerikai szokást akartunk itthon meghonosítani, ami általában nem működőképes (a vásárlók pedig egyre inkább háborognak, hozzáteszem sok esetben teljesen jogosan).
Mindenesetre az üdvözletes tény, hogy a Gazdasági Versenyhivatal és a Fogyasztóvédelem is jobban odafigyel ebben az időszakban, sőt a GH már súlyos pénzbírságot is kiszabott az egyik piacvezető cégre, a vásárlók megtévesztése miatt.
És természetesen vannak olyan tisztességes vállalkozások, akik valódi kedvezményeket biztosítanak, amivel a vásárló is jól jár. Ha tervezel Black Friday akcióban vásárolni, kívánom, hogy neked is ilyen céggel legyen szerencséd!
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Blog