UX - hogyan ne csináld

Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2020. július 16.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

A UX, azaz User eXperience (magyarra fordítva felhasználói élmény) témaköréről, és annak kiemelt fontosságáról már tőlünk is hallhattál. Ha esetleg még nem láttad, akkor mindenképpen javaslom, hogy nézd meg az alábbi videót, amiben Zoli elmagyarázza, hogy pontosan miről is van szó:

Ahogyan a videóból is kiderült a UX az élet számos területén jelen van, többek között a weben is kiemelt jelentőséggel bír, és megkülönböztetünk pozitív és negatív felhasználói élményt. Én most a negatív felhasználói élményre hoztam számodra pár példát, ami az utóbbi pár hónapban ért, online és offline egyaránt.

A célom egyáltalán nem más vállalkozások lejáratása, ezért a cégek név nélkül fognak szerepelni a cikkben. Sokkal inkább gondolatébresztés céljából osztom meg tapasztalataimat, hogy lásd, mennyire fontos figyelni a részletekre és a felhasználó fejével gondolkozni, amikor megtervezünk vagy éppen finomítunk egy-egy folyamatot. Akkor vágjunk is bele!

1. Bútorbolt webshop:

Az elmúlt időszakban (költözés miatt), elég sok bútort vásároltunk a feleségemmel a lakásba, sokszor online rendelés formájában. A bútorok mellett viszont sajnos pár rossz felhasználói élménnyel is „gazdagodtam”. Történt ugyanis, hogy az egyik lakberendezéssel foglalkozó üzletlánc webáruházában szerettünk volna, a 2 darab (ugyanolyan) cipősszekrény mellett, 1 darab matracvédőt, és szintén 1 darab kis méretű éjjeliszekrényt vásárolni. Ezeket szépen sorban be is tettem a kosaramba, amikor is arra lettem figyelmes, hogy az addigi 1.600 Ft-os szállítási díj egyszer csak felugrott közel az ötszörösére: 7.200 forintra. A szállítási idő pedig 3-5 munkanapról, 18-21 munkanapra.

Ráadásul ezek után még különösebb lett a történet, ugyanis egy kis kísérletezés után rájöttem, hogy ha két különböző rendelésként adom le, amit eredetileg egyben akartam, úgy 1.600 Ft/rendelés marad a szállítási költség, és a szállítási időre is 3-5 munkanapot kalkulál a rendszer. Végül így adtam le a rendelést (tehát két különböző csomagként), és láss csodát! Időben, és fele annyi postaköltséggel érkeztek meg a csomagok, mintha egyeben rendeltem volna.

Biztos vagyok benne, hogy a jelenségnek megvan a magyarázata, valószínűsítem valamilyen logisztikai anomália állhatott a háttérben. Viszont! Nagyon fontos a felhasználók fejével gondolkozni, ha nem szeretnénk vásárlókat veszíteni. Gondoljunk bele a fenti példánál maradva: egy látogató ebből csak annyit érzékel, hogy minél több pénzt költ el az adott webáruházban, annál magasabb lesz a szállítási költség, vagyis pontosan az ellenkezője történik annak, mint amire számít.

Természetesen az is elképzelhető, hogy a megnövekedett szállítási költség amiatt kalkulálódott, mert a csomag kiterjedése/súlya miatt egy másik szállítási kategóriába esett át. Amennyiben így is van, erről mindenképpen érdemes tájékoztatni a vásárlót, hogy tudja mi történt! A rossz hír közlése is sokkal jobb mint a teljes visszajelzés hiánya.

Mellesleg...

... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.

2. Címkézés hiánya:

Áttérve az online világból az offline-ba: ezek a bútorok lapraszerelve érkeznek, így azokat még össze is kell szerelni. Emiatt alkalmam volt jó néhány nagyobb piaci szereplő bútoratait összeállítani, és ennek kapcsán egy igen érdekes jelenségre lettem figyelmes.

A csomag áll ugye a bútorlapokból, és az összeszereléshez szükséges alkatrészekből: csavarok, különböző szerelvények, ragasztó, tiplik stb. És itt érheti az embert a következő meglepetés, ugyanis bizonyos gyártók ezeket az alkatrészeket egy nagyobb zacskóba ömlesztve küldik. Így ezeket a darabokat az összeszerelési útmutató alapján kell beazonosítani és különválogatni, amivel rengeteg értékes idő megy el. Nem is beszélve, a sokszor nagyon hasonló méretű és kinézetű csavarokról, amiket elég könnyű összekeverni. Ez tud pár, nem túl kellemes meglepetést (ezáltal negatív felhasználói élményt) okozni, főleg, ha az ember már az összeszerelés felénél jár.

Ezzel szemben vannak olyan gyártók, akik szeparáltan és felcímkézve, külön-külön, kisebb zacskókba töltik az azonos alkatrészeket. Ez a csoportosítás rengeteg plusz munkától menti meg az embert, és igazi felüdülés tud lenni, főleg ha korábban már szerelt össze „ömlesztett alkatrészes” bútort. Tanulság: minél inkább könnyítsd meg a vásárlóid életét!

3. Jegy vásárlása szabadtéri mozinál:

A sok bútorszerelés után az ember vágyik egy kis kikapcsolódásra is. Sajnos a vírushelyzet miatt korlátozottak voltak a lehetőségek, például sokáig moziba egyáltalán nem is lehetett menni. Mikor végre megérkezett a tavaszi jó idő, és kinyitottak a szabadtéri mozik, a feleségemmel nagyon megörültünk neki, így el is határoztuk, hogy akkor mozizunk egy jót. A fekete leves akkor ért bennünket, amikor az online jegykezelő rendszer nem engedte, hogy egymás mellé foglaljunk helyet. A veszélyhelyzet miatt ugyanis ki volt hagyva minden ülőhely mellett további öt. Természetesen megértem a nem egy háztartásban élőkkel szembeni szociális távolságtartás fontosságát, viszont véleményem szerint érdemes lett volna úgy kialakítani a foglalási rendszert, hogy akik egyszerre (webes szakszóval élve: egy munkameneten belül) vásárolnak, ők tudjanak egymás mellé jegyet váltani (párok, családok). Mit gondolsz, végül elmentünk így mozizni? Szerintem kitaláltad, hogy nem.

Remélem sikerült rávilágítanom, hogy mennyire fontos az, hogy a fogyasztó érdekét szem előtt tartva, tudj az ő fejével gondolkozni. A mostani, gazdaságilag is nehéz helyzetben, amikor az emberek nehezebben költenek, minden, a vállalkozásodnak hozott bevétel különösen sokat számíthat. Így még nagyobb hangsúlyt kap a gördülékeny, pozitív felhasználói élmények kialakítása.

Írta: Bokor GyörkPublikálva: 2020. július 16.

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor ...

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor más emberek hasznára van az amit létrehozok. A munkámban mindig törekszem a legapróbb részletek kidolgozására, és igyekszem a felhasználói igényeket szem előtt tartva a lehető legátláthatóbb megoldást megtalálni. Nagyon szeretek tervezni, vázlatolni, átgondolni egy-egy funkciót mielőtt fejest ugranék a megvalósításába. Egy kis szakmai infó rólam: felsőoktatási tanulmányaimat a Debreceni Egyetemen szereztem, alapszakon programtervező informatikát, mesterképzésen pedig gazdaságinformatikát végeztem. Emelett először mint gyakornok, a mesterképzéssel párhuzamosan pedig már teljes állásban, összesen 5 évig dolgoztam Debrecen egyik vezető webfejlesztő cégénél.

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

1 órás ingyenes konzultáció