Vektoros logó? Az meg milyen?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2019. január 24.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Ne aggódj! Itt szó sincs semmiféle világrengető matematikai problémáról. A grafikus valószínűleg azért kérte, hogy küldd el számára a céged vektoros logóját, mert szeretné, hogy a tőle megrendelt anyagot – amire rá fog kerülni – kifogástalan állapotban kapd kézhez. Ha ez neked legalább annyira fontos, mint neki, akkor jobb, ha tovább olvasol, hogy minél hamarabb teljesíthesd a kérését.

A tömör válasz:

Ha egy grafikát felnagyítunk, akkor romlik a minősége, pixelessé válik. Vektoros grafika esetén viszont ettől nem kell tartanunk. A vektoros grafikai elemek mérete korlátok nélkül növelhető, minőségromlás nélkül. Ilyen a vektoros logó is.
Ezeket a fájlformátumokat keresd a logóverziók között: .ai, .cdr, .eps, .pdf. Ha ezek közül csak az egyiket megtaláltad, akkor valószínűleg meg is van, amit kerestél. A .pdf fájlt érdemes leellenőrizned, hogy valóban vektoros logót tartalmaz-e. Nyisd meg és nagyítsd fel jó alaposan. Ha így is tűélesek a logó részletei, akkor valóban vektoros logót tartalmaz. A .jpg, .jpeg, .png kiterjesztések nem vektoros formátumúak, hiába tartalmazza a fájlnév a “vektor” kifejezést. Továbbá a Microsoft Word dokumentumban tárolt logó sem tudja megtartani vektoros mivoltát.

Nagyjából eddig tartott a kérdésed rövid megválaszolása. Ha érdekelnek a részletek, illetve, ha további kérdéseid vannak, akkor tarts velem a folytatásban!

Mi az a vektor?

A “vektor” matematikai fogalom, melynek a pontos megfogalmazásával nem is nagyon kísérleteznék, feltételezem, te sem azért vagy itt. Ha viszont téged mindenképpen érdekel, hogy mit is rejt magában ez a fogalom, akkor inkább átadom a szót a Wikipédiának, ahol mindent megtalálsz, kellően részletesen.

“Nekem nincs vektoros logóm!”

Ilyen esetek sajnos sűrűn előfordulnak. Ennek több oka is lehet:

  1. Eleve nem is kaptál vektoros fájlformátumot a logódból.
    Pedig logó átadásakor ez alapelvárás lenne.
  2. Eleve nem is készült belőle vektoros formátum.
    Egy ilyen helyzetből világosan kiderül, hogy a tervezője nem igazán értett a feladatához.
  3. Valahol elkeveredett a sok könyvtár és munkatárs között.
    Bárkivel megtörténhet. Legközelebb figyeljetek rá, hogy ez ne forduljon elő még egyszer.

Akárhogy is, ezt a problémát meg kell oldani, méghozzá sürgősen. A megoldás pedig annyi, hogy a rendelkezésedre álló legnagyobb logót átadod a grafikusnak, és megbízod annak vektorizálásával. Ez azt jelenti, hogy az általa használt vektoros grafikai programban újrarajzolja a logót. Ha ez ilyen egyszerű, akkor felmerülhet benned a kérdés, hogy miért is nem csinálta meg magától? Ennek is több oka lehet:

  1. A logó komplexitásától függően viszonylag sok időbe telhet annak vektorizálása, főleg, ha még a szöveges részt is újra kell rajzolni. Érthető, hogy ezt el akarja kerülni, és előbb ki szeretné deríteni, hogy te tudsz-e gyors és alkalmas megoldással szolgálni. Ha órabérben dolgozik, akkor ez neked is érdekedben állhat.
  2. Szem előtt tartotta azt a tényt, hogy egy logó vektorizálása során – akármilyen precízen dolgozzon is – már nem valósítható meg pontosan ugyanaz a logó. Nem kell megijedni! Laikus szemmel nézve sokszor nem észrevehető az eltérés az eredeti és a vektorizált logó között. Viszont formáját tekintve törekedj arra, hogy márkád logója mindvégig teljesen sértetlen maradjon.

Mindenesetre, mielőtt megbízod őt a vektorizálással, érdeklődd meg, hogy ez jár-e felárral. Egy átlagos helyzetben ez a feladat egy óra alatt teljesíthető, ami természetesen a logó összetettségétől is függ. Feltétlenül jelezd a grafikus felé, hogy a vektorizált logóra különálló vektoros formátumban igényt tartasz (.ai, .cdr, .eps, .pdf).

Ezt kapd ki!

Egy útmutatóban összefoglaltam néhány felhasználási alapszabályt, amik segítenek abban, hogy megfelelően használd már meglévő logódat. Ha kíváncsi vagy rájuk, akkor töltsd ki a mezőket és már küldjük is.

Amúgy ezzel feliratkozol a hírlevelünkre is, mely ritka, mint a fehér holló!

Miért nem jó a .jpg?

Figyelem, zsargon következik!

Számít a méret!
Lehetséges, hogy te úgy látod, elég nagy méretben küldted el a logót, tudnod kell azonban, hogy a kijelzőkön (pl. a monitoron) való megjelenítésnél nem ugyanazok a fizikai törvények érvényesülnek, mint nyomtatás esetén (ami nem lényegtelen, ha logódat szórólapon szeretnéd felhasználni). Nem csak a logó fizikai méretét (pl. 10 × 10 cm) kell nézni. Ha valamicskét is fontos a minőség, akkor nyomtatás esetén kritikus szempont, hogy egy képelem elérje a 300 PPI (Points Per Inch) értéket. Ugyanis míg monitoron elegendő a 72 PPI, addig a nyomtatónak sokkal több nyomtatási pontra van szüksége ahhoz, hogy megkapjuk a várt minőséget. A 72 PPI-os logó méretét (ami jó méretnek tűnik monitoron) akkor lehet 300-ra növelni, ha csökkentjük a logó nyomtatási méretét. A méret csökken, a PPI megnő. Egészen addig kell csökkenteni a méretet, míg el nem éri a 300-as PPI mértéket. Viszont, ha a logónk eleve sem elég nagy, akkor nem tudjuk eléggé lecsökkenteni a méretet ahhoz, hogy elérje a 300-as határt. Vektoros logó esetén nem kell foglalkozni ezekkel a számokkal.

Hiába makulátlan a háttered
Amennyiben a grafikusnak olyan felületre kell elhelyeznie a logót, melynek a színe nem egyezik meg a logó hátterével (pl. a logó háttere fehér, a felület pedig fekete), akkor ki kell vágnia a logó hátterét ahhoz, hogy nyomtatáskor ne kapjon egy plusz alapot. Persze sokat segíthet, ha ilyen esetben van egy megfelelő méretű .png (háttér nélkül). Ez a kivágás megoldható pl. Photoshop-ban, ám olykor ez megint csak időigényes tud lenni.

Módosítani kell a logón
A logókon általában tilos módosítani, minden erre vonatkozó szabálynak az arculati kézikönyvben van a helye. Jelen esetben a módosítás alatt arra gondolj, hogy a logónak például csak egy bizonyos árnyalatán kell változtatni. Ezt a legtöbb arculati kézikönyv engedélyezi is. Például ami eredetileg a logóban fekete volt, az legyen fehér, de a színes részek tartsák meg eredeti formájukat. Persze lehet Photoshoppal is piszkálni, színezni, de a legtisztább módja ennek az, ha vektoros formátumban intézzük a módosításokat.

A logó az elsődleges grafikai elem, ami alapján a célközönséged megjegyzi és a későbbiekben azonosítja márkádat. A napnál is világosabb, hogy a logó kizárólag a legjobb minőségében tündökölhet az emberek előtt, ennél nem adhatjuk alább. Döntsd el, hogy milyen képet akarsz kialakítani bennük a brandről! Törekedj mindig a minőségre, ahogy azt mi is tesszük!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2019. január 24.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

Van egy projekted számunkra?

Beszéljünk!
1 órás ingyenes konzultáció