A weboldalon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk számodra. A honlap további használatával hozzájárulásodat adod a cookie-k használatához. Adatkezelési tájékoztató.
Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2019. január 24.
‹ Vissza az blogbejegyzésekhezNe aggódj! Itt szó sincs semmiféle világrengető matematikai problémáról. A grafikus valószínűleg azért kérte, hogy küldd el számára a céged vektoros logóját, mert szeretné, hogy a tőle megrendelt anyagot – amire rá fog kerülni – kifogástalan állapotban kapd kézhez. Ha ez neked legalább annyira fontos, mint neki, akkor jobb, ha tovább olvasol, hogy minél hamarabb teljesíthesd a kérését.
Ha egy grafikát felnagyítunk, akkor romlik a minősége, pixelessé válik. Vektoros grafika esetén viszont ettől nem kell tartanunk. A vektoros grafikai elemek mérete korlátok nélkül növelhető, minőségromlás nélkül. Ilyen a vektoros logó is.
Ezeket a fájlformátumokat keresd a logóverziók között: .ai, .cdr, .eps, .pdf. Ha ezek közül csak az egyiket megtaláltad, akkor valószínűleg meg is van, amit kerestél. A .pdf fájlt érdemes leellenőrizned, hogy valóban vektoros logót tartalmaz-e. Nyisd meg és nagyítsd fel jó alaposan. Ha így is tűélesek a logó részletei, akkor valóban vektoros logót tartalmaz. A .jpg, .jpeg, .png kiterjesztések nem vektoros formátumúak, hiába tartalmazza a fájlnév a “vektor” kifejezést. Továbbá a Microsoft Word dokumentumban tárolt logó sem tudja megtartani vektoros mivoltát.
Nagyjából eddig tartott a kérdésed rövid megválaszolása. Ha érdekelnek a részletek, illetve, ha további kérdéseid vannak, akkor tarts velem a folytatásban!
A “vektor” matematikai fogalom, melynek a pontos megfogalmazásával nem is nagyon kísérleteznék, feltételezem, te sem azért vagy itt. Ha viszont téged mindenképpen érdekel, hogy mit is rejt magában ez a fogalom, akkor inkább átadom a szót a Wikipédiának, ahol mindent megtalálsz, kellően részletesen.
Ilyen esetek sajnos sűrűn előfordulnak. Ennek több oka is lehet:
Akárhogy is, ezt a problémát meg kell oldani, méghozzá sürgősen. A megoldás pedig annyi, hogy a rendelkezésedre álló legnagyobb logót átadod a grafikusnak, és megbízod annak vektorizálásával. Ez azt jelenti, hogy az általa használt vektoros grafikai programban újrarajzolja a logót. Ha ez ilyen egyszerű, akkor felmerülhet benned a kérdés, hogy miért is nem csinálta meg magától? Ennek is több oka lehet:
Mindenesetre, mielőtt megbízod őt a vektorizálással, érdeklődd meg, hogy ez jár-e felárral. Egy átlagos helyzetben ez a feladat egy óra alatt teljesíthető, ami természetesen a logó összetettségétől is függ. Feltétlenül jelezd a grafikus felé, hogy a vektorizált logóra különálló vektoros formátumban igényt tartasz (.ai, .cdr, .eps, .pdf).
... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.
Elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
Kérem az értesítőt!Figyelem, zsargon következik!
Számít a méret!
Lehetséges, hogy te úgy látod, elég nagy méretben küldted el a logót, tudnod kell azonban, hogy a kijelzőkön (pl. a monitoron) való megjelenítésnél nem ugyanazok a fizikai törvények érvényesülnek, mint nyomtatás esetén (ami nem lényegtelen, ha logódat szórólapon szeretnéd felhasználni). Nem csak a logó fizikai méretét (pl. 10 × 10 cm) kell nézni. Ha valamicskét is fontos a minőség, akkor nyomtatás esetén kritikus szempont, hogy egy képelem elérje a 300 PPI (Points Per Inch) értéket. Ugyanis míg monitoron elegendő a 72 PPI, addig a nyomtatónak sokkal több nyomtatási pontra van szüksége ahhoz, hogy megkapjuk a várt minőséget. A 72 PPI-os logó méretét (ami jó méretnek tűnik monitoron) akkor lehet 300-ra növelni, ha csökkentjük a logó nyomtatási méretét. A méret csökken, a PPI megnő. Egészen addig kell csökkenteni a méretet, míg el nem éri a 300-as PPI mértéket. Viszont, ha a logónk eleve sem elég nagy, akkor nem tudjuk eléggé lecsökkenteni a méretet ahhoz, hogy elérje a 300-as határt. Vektoros logó esetén nem kell foglalkozni ezekkel a számokkal.
Hiába makulátlan a háttered
Amennyiben a grafikusnak olyan felületre kell elhelyeznie a logót, melynek a színe nem egyezik meg a logó hátterével (pl. a logó háttere fehér, a felület pedig fekete), akkor ki kell vágnia a logó hátterét ahhoz, hogy nyomtatáskor ne kapjon egy plusz alapot. Persze sokat segíthet, ha ilyen esetben van egy megfelelő méretű .png (háttér nélkül). Ez a kivágás megoldható pl. Photoshop-ban, ám olykor ez megint csak időigényes tud lenni.
Módosítani kell a logón
A logókon általában tilos módosítani, minden erre vonatkozó szabálynak az arculati kézikönyvben van a helye. Jelen esetben a módosítás alatt arra gondolj, hogy a logónak például csak egy bizonyos árnyalatán kell változtatni. Ezt a legtöbb arculati kézikönyv engedélyezi is. Például ami eredetileg a logóban fekete volt, az legyen fehér, de a színes részek tartsák meg eredeti formájukat. Persze lehet Photoshoppal is piszkálni, színezni, de a legtisztább módja ennek az, ha vektoros formátumban intézzük a módosításokat.
A logó az elsődleges grafikai elem, ami alapján a célközönséged megjegyzi és a későbbiekben azonosítja márkádat. A napnál is világosabb, hogy a logó kizárólag a legjobb minőségében tündökölhet az emberek előtt, ennél nem adhatjuk alább. Döntsd el, hogy milyen képet akarsz kialakítani bennük a brandről! Törekedj mindig a minőségre, ahogy azt mi is tesszük!
Tetszett ez a cikk? Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb blogbejegyzéseinkről, akkor iratkozz fel hírlevelünkre!
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez