Vektoros logó? Az meg milyen?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2019. január 24.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Ne aggódj! Itt szó sincs semmiféle világrengető matematikai problémáról. A grafikus valószínűleg azért kérte, hogy küldd el számára a céged vektoros logóját, mert szeretné, hogy a tőle megrendelt anyagot – amire rá fog kerülni – kifogástalan állapotban kapd kézhez. Ha ez neked legalább annyira fontos, mint neki, akkor jobb, ha tovább olvasol, hogy minél hamarabb teljesíthesd a kérését.

A tömör válasz:

Ha egy grafikát felnagyítunk, akkor romlik a minősége, pixelessé válik. Vektoros grafika esetén viszont ettől nem kell tartanunk. A vektoros grafikai elemek mérete korlátok nélkül növelhető, minőségromlás nélkül. Ilyen a vektoros logó is.
Ezeket a fájlformátumokat keresd a logóverziók között: .ai, .cdr, .eps, .pdf. Ha ezek közül csak az egyiket megtaláltad, akkor valószínűleg meg is van, amit kerestél. A .pdf fájlt érdemes leellenőrizned, hogy valóban vektoros logót tartalmaz-e. Nyisd meg és nagyítsd fel jó alaposan. Ha így is tűélesek a logó részletei, akkor valóban vektoros logót tartalmaz. A .jpg, .jpeg, .png kiterjesztések nem vektoros formátumúak, hiába tartalmazza a fájlnév a “vektor” kifejezést. Továbbá a Microsoft Word dokumentumban tárolt logó sem tudja megtartani vektoros mivoltát.

Nagyjából eddig tartott a kérdésed rövid megválaszolása. Ha érdekelnek a részletek, illetve, ha további kérdéseid vannak, akkor tarts velem a folytatásban!

Mi az a vektor?

A “vektor” matematikai fogalom, melynek a pontos megfogalmazásával nem is nagyon kísérleteznék, feltételezem, te sem azért vagy itt. Ha viszont téged mindenképpen érdekel, hogy mit is rejt magában ez a fogalom, akkor inkább átadom a szót a Wikipédiának, ahol mindent megtalálsz, kellően részletesen.

“Nekem nincs vektoros logóm!”

Ilyen esetek sajnos sűrűn előfordulnak. Ennek több oka is lehet:

  1. Eleve nem is kaptál vektoros fájlformátumot a logódból.
    Pedig logó átadásakor ez alapelvárás lenne.
  2. Eleve nem is készült belőle vektoros formátum.
    Egy ilyen helyzetből világosan kiderül, hogy a tervezője nem igazán értett a feladatához.
  3. Valahol elkeveredett a sok könyvtár és munkatárs között.
    Bárkivel megtörténhet. Legközelebb figyeljetek rá, hogy ez ne forduljon elő még egyszer.

Akárhogy is, ezt a problémát meg kell oldani, méghozzá sürgősen. A megoldás pedig annyi, hogy a rendelkezésedre álló legnagyobb logót átadod a grafikusnak, és megbízod annak vektorizálásával. Ez azt jelenti, hogy az általa használt vektoros grafikai programban újrarajzolja a logót. Ha ez ilyen egyszerű, akkor felmerülhet benned a kérdés, hogy miért is nem csinálta meg magától? Ennek is több oka lehet:

  1. A logó komplexitásától függően viszonylag sok időbe telhet annak vektorizálása, főleg, ha még a szöveges részt is újra kell rajzolni. Érthető, hogy ezt el akarja kerülni, és előbb ki szeretné deríteni, hogy te tudsz-e gyors és alkalmas megoldással szolgálni. Ha órabérben dolgozik, akkor ez neked is érdekedben állhat.
  2. Szem előtt tartotta azt a tényt, hogy egy logó vektorizálása során – akármilyen precízen dolgozzon is – már nem valósítható meg pontosan ugyanaz a logó. Nem kell megijedni! Laikus szemmel nézve sokszor nem észrevehető az eltérés az eredeti és a vektorizált logó között. Viszont formáját tekintve törekedj arra, hogy márkád logója mindvégig teljesen sértetlen maradjon.

Mindenesetre, mielőtt megbízod őt a vektorizálással, érdeklődd meg, hogy ez jár-e felárral. Egy átlagos helyzetben ez a feladat egy óra alatt teljesíthető, ami természetesen a logó összetettségétől is függ. Feltétlenül jelezd a grafikus felé, hogy a vektorizált logóra különálló vektoros formátumban igényt tartasz (.ai, .cdr, .eps, .pdf).

Hasznos tartalmak a postaládádba minden hónapban egyszer!

Amennyiben többet szeretnél olvasni, itt a lehetőség. Iratkozz fel!

Miért nem jó a .jpg?

Figyelem, zsargon következik!

Számít a méret!
Lehetséges, hogy te úgy látod, elég nagy méretben küldted el a logót, tudnod kell azonban, hogy a kijelzőkön (pl. a monitoron) való megjelenítésnél nem ugyanazok a fizikai törvények érvényesülnek, mint nyomtatás esetén (ami nem lényegtelen, ha logódat szórólapon szeretnéd felhasználni). Nem csak a logó fizikai méretét (pl. 10 × 10 cm) kell nézni. Ha valamicskét is fontos a minőség, akkor nyomtatás esetén kritikus szempont, hogy egy képelem elérje a 300 PPI (Points Per Inch) értéket. Ugyanis míg monitoron elegendő a 72 PPI, addig a nyomtatónak sokkal több nyomtatási pontra van szüksége ahhoz, hogy megkapjuk a várt minőséget. A 72 PPI-os logó méretét (ami jó méretnek tűnik monitoron) akkor lehet 300-ra növelni, ha csökkentjük a logó nyomtatási méretét. A méret csökken, a PPI megnő. Egészen addig kell csökkenteni a méretet, míg el nem éri a 300-as PPI mértéket. Viszont, ha a logónk eleve sem elég nagy, akkor nem tudjuk eléggé lecsökkenteni a méretet ahhoz, hogy elérje a 300-as határt. Vektoros logó esetén nem kell foglalkozni ezekkel a számokkal.

Hiába makulátlan a háttered
Amennyiben a grafikusnak olyan felületre kell elhelyeznie a logót, melynek a színe nem egyezik meg a logó hátterével (pl. a logó háttere fehér, a felület pedig fekete), akkor ki kell vágnia a logó hátterét ahhoz, hogy nyomtatáskor ne kapjon egy plusz alapot. Persze sokat segíthet, ha ilyen esetben van egy megfelelő méretű .png (háttér nélkül). Ez a kivágás megoldható pl. Photoshop-ban, ám olykor ez megint csak időigényes tud lenni.

Módosítani kell a logón
A logókon általában tilos módosítani, minden erre vonatkozó szabálynak az arculati kézikönyvben van a helye. Jelen esetben a módosítás alatt arra gondolj, hogy a logónak például csak egy bizonyos árnyalatán kell változtatni. Ezt a legtöbb arculati kézikönyv engedélyezi is. Például ami eredetileg a logóban fekete volt, az legyen fehér, de a színes részek tartsák meg eredeti formájukat. Persze lehet Photoshoppal is piszkálni, színezni, de a legtisztább módja ennek az, ha vektoros formátumban intézzük a módosításokat.

A logó az elsődleges grafikai elem, ami alapján a célközönséged megjegyzi és a későbbiekben azonosítja márkádat. A napnál is világosabb, hogy a logó kizárólag a legjobb minőségében tündökölhet az emberek előtt, ennél nem adhatjuk alább. Döntsd el, hogy milyen képet akarsz kialakítani bennük a brandről! Törekedj mindig a minőségre, ahogy azt mi is tesszük!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2019. január 24.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink