Offline vállalkozásnak weboldal?

Írta: Bokor Györk|Publikálva: 2019. április 24.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Érdemes-e, hogy egy klasszikus offline (fizikailag létező) vállalkozásnak legyen saját weboldala? Persze egyből rávághatnánk, hogy „természetesen, miért ne?”, de azért érdemes kicsit jobban körüljárni ezt a kérdést, hogy ne felesleges pénzkidobás legyen a vége.

A bevezetőben feltett kérdésre, mint webes vállalkozás nekünk is az lenne a legegyszerűbb (és legprofitábilisabb) válasz, hogy „kezdjünk bele most rögtön”. Azonban mielőtt nem beszéljük át, hogy valóban szüksége van-e a cégednek weboldalra, és ha igen pontosan milyenre, akkor szinte garantált, hogy a közös munka során valamelyik/mindkét felet csalódás éri. Hogy ezt elkerülhessük, alaposan át kell gondolni, és beszélni a lehetőségeket, ezzel is megágyazva a sikeres együttműködésnek.

Milyen weboldalt érdemes csináltatnom?

Nem lehet elégszer elmondani, hogy az első kulcskérdés még mielőtt weboldalt készíttetsz az, hogy alaposan végiggondolod: „Van-e szükségem weboldalra, és ha igen akkor pontosan miért? Mi a célom vele? Mit várok tőle rövid, illetve hosszútávon?” Hogy minél egyszerűbb legyen számodra ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása, összeszedtem a leggyakoribb weboldal típusokat, amiben egy fizikai vállalkozás leginkább gondolkozni szokott.

Bemutatkozó jellegű weboldal:

Ezek a típusú oldalak – ahogyan a nevük is mutatja – a vállalkozás bemutatására szorítkoznak. Egy ilyen weboldal általában egy szöveges leírásból, pár fotóból, a szolgáltatások és referenciák prezentálásából, és egy elérhetőség menüpontból szoktak állni. Egy ilyen fajta weboldal presztízs célzattal, vagy márkaerősítés szempontjából jó választás lehet, viszont csodát (egyik napról a másikra jelentős forgalomnövekedést) ne várjunk tőle. Ha csupán annyi a célod, hogy egy telefonos elérhetőség, cím, és pár fotó kint legyen az interneten a vállalkozásodról, akkor könnyen lehet, hogy elegendő ingyenesen regisztrálnod cégedet a Google Helyekbe.

Jó tanács: ha előre tudod, hogy nem lesz időd a weboldaladdal heti/havi szinten legalább pár órát foglalkozni, akkor nem érdemes dinamikus tartalmat beleerőltetni (pl. blog vagy hírek). Könnyen negatív hatást érhetsz el azzal, ha az utolsó bejegyzésed már több éves.

A bemutatkozásodat és a szolgáltatásaidat érdemes minél érdekesebben (ha specifikus piacról van szó, akkor azt a laikusok számára is minél egyszerűbben) szemléltetni. A pozitív ügyfélvélemények bizalomnövelő hatással bírnak, ezeket is érdemes feltüntetni az oldalon.

Bemutatkozó jellegű weboldalra jó példa az általunk készített CodeYard csapat honlapja, amit ide kattintva tudsz megtekinteni.

Webportál:

A webes portál a bemutatkozó oldalaknál komolyabb rendszer, több funkcióval és dinamikus (az oldal tulajdonosa által szerkeszthető) tartalommal. Ilyen lehet az oldalba ágyazott blog, akciók automatikus kezelése, részletes termék bemutató adatlapok stb. A portál tetszőleges mélységű („bonyolultságú”) lehet, viszont érdemes átgondolni, hogy mi az, ami valóban hasznos lesz az elérni kívánt célközönség számára. Érdemes kevesebb funkcióval elindítani az oldalt, utána pedig folyamatosan monitorozni a felhasználói szokásokat, ami alapján már lehet újabb fejlesztéseket az oldalba integrálni.

Egy rövid példa: adott egy fodrászszalon, aminek még nincs weboldala. Kezdetben elég lehet egy bemutatkozó jellegű weboldal, az üzlet elérhetőségével, pár fotóval, és a szolgáltatások bemutatásával. Viszont, ha kicsit tovább gondoljuk a dolgot, akkor könnyen arra juthatunk, hogy valószínűleg az ügyfeleknek és a fodrásznak is egyszerűbb lenne a dolga, ha a weboldalon lenne lehetőség időpontfoglalásra. Először el lehet indulni egy egyszerű űrlappal, ahol csak pár alap információt kér be a rendszer: név, elérhetőség, lefoglalni kívánt időpont.

Amennyiben a vállalkozás tulajdonosa azt látja, hogy az ügyfelei előszeretettel használják az időpontfoglaló rendszert, akkor érdemes tovább bővíteni ezt a funkciót: pl. lehessen azt is kiválasztani, hogy pontosan milyen szolgáltatást venne igénybe az ügyfél. Ez alapján a rendszer meg tudja becsülni, hogy az pontosan mennyi időt vesz igénybe (pl. női hajvágás festéssel: egy óra). Mindezt például automatikusan össze lehet szinkronizálni a fodrász Google Naptárával. Sőt, az is megoldható, hogy az ügyfél egy nappal korábban e-mail értesítést kapjon, hogy ne felejtse el, hogy holnap hajvágása lesz délután 3 órától.

A példa alapján remélem jól látszik, hogy egy jól megtervezett és átgondolt rendszer, milyen hatékonyan segít a vállalkozónak és az ügyfelének egyaránt.
Webes portálra jó példa az általunk készített Tiszántúli Református Egyházkerület Levéltárának új weboldala, amit ide kattintva tudsz megtekinteni.

Webáruház:

Ha nem szolgáltatást, hanem fizikai termékeket árulsz, akkor adja magát a kérdés, hogy miért csak a helyi embereket szolgáld ki, ha egy online bolt nyitásával lehetőséged van országos/külföldi értékesítésre is?

Ha eddig még nem nyitottál a webes értékesítés felé, akkor azt előre kell bocsátanom, hogy sajnos nem valószínű, hogy egyszerű lesz a dolgod, hacsak nem valami speciális vagy nagyon új dolgot árulsz (amire van is kereslet, de konkurencia még nincs). Jelenleg az online piac telített és folyamatosan növekszik, így nem egyszerű oda eredményesen belépni. Természetesen nem lehetetlen a feladat, ha webáruházban gondolkozol, előtte mindenképpen ajánlom elolvasásra, a korábbi „A webáruházak 6 leggyakoribb buktatója” cikkemet.

Webáruházra jó példa az általunk készített creeLEDtech, ledes lámpákat értékesítő oldala, amit ide kattintva tudsz megtekinteni.

A nagy előnyöd!

Nem célom, hogy elkeserítselek, mondok is rögtön egy jó hírt, aminek nagy hasznát veheted! Mint fizikai bolt tulajdonosnak van egy hatalmas előnyöd: ismered a vásárlóidat! Milyen problémákkal keresnek fel? Milyen korosztályhoz tartoznak? Általában milyen személyiségjegyekkel rendelkeznek? stb. Ha felteszed ezeket (és az ehhez hasonló kérdéseket), akkor az már egy nagyon jó kiindulási alap, amiből már lehet építkezni, és felállítani több perszóna típust. De mi, pontosabban ki is az a perszóna? Ha pontos definíciót szeretnénk mondani, akkor:

„A perszónák piackutatással alátámasztott archeotípusok, akik azt mutatják, hogy kik a vásárlóid, mit szeretnének megvalósítani, milyen célok vezérlik őket, hogyan gondolkodnak, vásárolnak, hol, mikor és miért döntenek a vásárlás mellett.”
Tony Zambito

Vagyis a perszónák (ügyfélkarakterek) olyan elképzelt személyek akik megtestesítik a vévőkörödet. A perszónáknak természetesen rengeteg típusa létezik, állíts fel te is többet, például: „milyen a leggyakoribb vásárlóm?” vagy „milyen az ideális vevőm?” stb. Elsőre akármennyire is úgy tűnhet, hogy teljesen vegyes a vásárlóid összetétele, hidd el, ha kicsit mélyére ásol a dolognak, több közös jellemzőt fogsz találni bennük, mint azt elsőre gondolnád. A közös jellemzők alapján pedig elkezdenek körvonalazódni az ügyfélkaraktereid.

Ha vannak felvázolt perszónáid, az rengeteget segít abban, hogy még jobban megismerhesd a vevőkörödet, ezáltal pedig még hatékonyabban és egyszerűbben ki tudod szolgálni az igényeiket. Ha sikerült több perszónát is felállítani, érdemes kiválasztani a legígéretesebbeket és őket megcélozni a weboldaladdal hirdetés formájában.

Jó taktika lehet az is, ha megfigyeled, hogy általában miket vásárolnak együtt az ügyfeleid. Ha sok embert érdekelnek ugyanazok a termékek, akkor érdemes lehet ezekből egy kedvezményes csomagot összeállítani (és online is meghirdetni). Ezzel a módszerrel könnyebben fogsz tudni új vásárlókra szert tenni. Ha sikerült perszónákat felállítanod, máris sokkal tisztább képet kaphatsz arról, hogy milyen típusú weboldalra is lesz szükséged.

Hasznos tartalmak a postaládádba minden hónapban egyszer!

Amennyiben többet szeretnél olvasni, itt a lehetőség. Iratkozz fel!

Érdemes egyedi fejlesztésű weboldallal indulnom?

A rövid válasz erre: ha szeretnéd magad megkülönböztetni a konkurenciától, és szeretnél egy könnyen bővíthető, specifikus igényeket is kiszolgáló rendszert, akkor mindenképpen. Viszont ez egy sokkal komplexebb kérdéskör, mint hogy egyetlen mondatban meg lehessen válaszolni, ezért erről a témáról is írtam egy cikket „Egyedi fejlesztésű vagy sablon alapú weboldalt válasszak?” címmel.

Ha pedig még mindig bizonytalan vagy, hogy pontosan milyen weboldalra lenne szükséged, és hogyan is kezdhetnél bele, vedd fel velünk bátran a kapcsolatot, szívesen segítünk!

Írta: Bokor GyörkPublikálva: 2019. április 24.

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor ...

Számomra a webfejlesztésnek az egyik legszebb része az, hogy lehetőségünk van életre kelteni egy olyan felületet amivel mások közvetlen interakcióba kerülnek. Felemelő érzés, amikor más emberek hasznára van az amit létrehozok. A munkámban mindig törekszem a legapróbb részletek kidolgozására, és igyekszem a felhasználói igényeket szem előtt tartva a lehető legátláthatóbb megoldást megtalálni. Nagyon szeretek tervezni, vázlatolni, átgondolni egy-egy funkciót mielőtt fejest ugranék a megvalósításába. Egy kis szakmai infó rólam: felsőoktatási tanulmányaimat a Debreceni Egyetemen szereztem, alapszakon programtervező informatikát, mesterképzésen pedig gazdaságinformatikát végeztem. Emelett először mint gyakornok, a mesterképzéssel párhuzamosan pedig már teljes állásban, összesen 5 évig dolgoztam Debrecen egyik vezető webfejlesztő cégénél.

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink