Miért fontos megbízói oldalról a logó tervezésének folyamata?

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2020. április 16.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Ahogy a szép és a ronda, valamint az igényes és az igénytelen logók nem mindenki számára jelentik ugyanazt, a megtervezési folyamatnál sem mindegy, hogy kinek mi jár a fejében. Márpedig a folyamat vezet (vagy nem vezet) ahhoz a végeredményhez, amire szükséged van.
Ha komolyabban foglalkoztat, hogy megbízz egy grafikai stúdiót vagy egy szabadúszót vállalkozásod logójának megtervezésével, és nem szeretnél a végén zátonyra futni a projekttel, illetve jól jönne egy extra támpont a megfelelő ember kiválasztásában, akkor mindenképpen ajánlom figyelmedbe a folytatást.

Először is állapítsd meg, hogy mennyit szánsz a projektre. Ha érdekel a logók árazása és értéke, akkor ide kattintva elolvashatod erről szóló korábbi blogbejegyzésemet. Ha megvan az összeg akkor az alapján keress rá embert. Szűkítheted a vállalkozó szellemű grafikusok hatalmas körét az áraik, referencia munkáik és kommunikációjuk szerint. Viszont, ha biztosra akarsz menni, akkor mélyebbre kell ásnod. Itt lép képbe a tervezési folyamat.

Egyáltalán, mennyire fontos neked az a logó?

Minden márka, vagy vállalkozás esetében már a legelején nagyon hasznos tisztában lenni a célokkal. Mekkorára szeretnéd fejleszteni a vállalkozásodat? Mekkora piacokat akarsz elérni? Ki a célközönséged? És így tovább... A válaszoktól nagyban függ a logó szerepe a márka életében. Ez vállalkozásonként változó. Van olyan márka, amelyiknél annyira nem fontos, “csak legyen valami”. Ezzel szemben, van olyan márka is, ahol nagyon fontos kommunikációs szerepet tölt be. Amennyiben a te márkád a “csak legyen valami” kategóriába tartozik, feltételezem, olyan grafikust keresel, aki megtervezi minél gyorsabban és olcsóbban, továbbá feleljen meg a technikai elvárásoknak, és persze azért ne is nézzen ki rosszul. Vannak márkák, ahol ennyi tényleg elég, nincs ezzel semmi gond.

Vagyis gond, az bőven előfordulhat egy elsietett logótervezésnél, mint például összetéveszthetőség egy másik logóval, ami további gondokhoz vezethet. Milliónyi forgatókönyv vezethető le egy ilyen esetből, szóval most nem mennék ennél mélyebbre, így csak annyit tanácsolok, hogy gondolj bele, mérlegelj, és légy óvatos.

Viszont, ha egy márkának fontos a marketing, a kommunikáció és a márkaépítés, akkor egyedi, másikkal össze nem téveszthető logóra lesz szüksége. Onnantól, hogy tisztában vagy a márkára vonatkozó céljaiddal, világossá válik számodra a logó egyediségének fontossága is. Ezzel az igényeddel még a grafikus kiválasztása előtt tisztában kell lenned. Ugyanis, ha egy grafikus x összegért megtervez egy logót, mely megfelel a stílusbeli és technikai elvárásoknak, nem biztos, hogy egyedi lesz, és így (bizonyos esetekben) nem tudja betölteni azonosításbeli funkcióját. Itt újra el kell mondjam, hogy ez az elsődleges feladata egy logónak. Röviden: ha fontos az egyediség, akkor nem elég csak ár és portfolió alapján választani.

Ne üsd meg a bokádat!

Ha arra az elhatározásra jutsz, hogy a te márkádnak valóban egyedi logóra van szüksége, akkor jó ha tudod a grafikus kiválasztásánál, hogy ki foglalkozik ezzel az igényeddel és mindezt milyen módon teszi. Az egyedi tervezés folyamatában kulcsfontosságú szakasz a versenytársak felkutatása. Ez azokra is vonatkozik, akik távolabb vannak a szomszédos településnél. Továbbá vannak weboldalak, melyeken összehasonlítható a megtervezett logó a weben található grafikákkal. Amennyiben a grafikus nem végzi el a kutatómunkát, vagy csak üres ígéretekkel találkozol, akkor könnyen előfordulhat, hogy a végeredmény egy már létező logóra hasonlít. Van aki, csak gyorsan összedobja, és van aki napokat/heteket tölt azzal, hogy a lehető legbiztosabbra menjen az egyediséget illetően. Ám 100 %-os egyediséget még a kutatást követően sem lehet garantálni, mivel soha nem lehetsz teljesen biztos abban, hogy valaki (akiről még nem hallottál) ne használna egy ugyanolyan logót valahol máshol. Az összehasonlító weboldalak nem 100 %-osan megbízhatóak, a kutatás alatt meg képtelenség ellenőrizni az összes logót. Viszont az már megnyugvásra adhat okot, ha egy alapos kutatás alatt sem kerül felfedezésre egy hasonló logó. Továbbá, érdemes elgondolkodni azon is, hogy kinek mit jelent az egyediség, hasonlóság. Egy korábbi blogbejegyzésemben már foglalkoztam ezzel a témával is, ajánlom figyelmedbe. Miután összehasonlítottad a grafikusok referencia munkáit, árajánlatait, és mérlegelted, hogy számodra mennyire fontos az egyediség, illetve felmérted, hogy a grafikusok közül ki foglalkozik megfelelő mértékben ezzel az igényeddel, sokkal magabiztosabban fogsz tudni közülük választani. Így annak is sokkal nagyobb lesz a valószínűsége, hogy a megfelelő embert választod ki.

Ezt kapd ki!

Egy útmutatóban összefoglaltam néhány felhasználási alapszabályt, amik segítenek abban, hogy megfelelően használd már meglévő logódat. Ha kíváncsi vagy rájuk, akkor töltsd ki a mezőket és már küldjük is.

Amúgy ezzel feliratkozol a hírlevelünkre is, mely ritka, mint a fehér holló!

10 lépéses logótervezési folyamat a Pixlab-nél

Nem maradt más hátra, minthogy megismerd a mi folyamatunkat, íme:

  1. Brief összeállítása: mindketten nagyjából legyünk tisztában azzal, hogy mire és mikorra van szükséged.
  2. Szerződéskötés: csak, hogy legyen leírva, hogy miben állapodtunk meg.
  3. A márka meghatározása: ilyenkor sok kérdést tisztázunk, pozicionáljuk a márkát, felállítjuk a márkastratégiát.
  4. Kutatás: mélyre ásunk a téma kultúrájába.
  5. Még több kutatás: felkutatjuk a belföldi és a nagyobb külföldi versenytársakat, ezzel kizárva rengeteg ötletet.
  6. Tervezés: itt kerül be a titkos összetevő ;)
  7. Ellenőrzés: az egyediség ellenőrzése a már levédett logók között.
  8. Prezentálás
  9. Módosítási körök: ha nem érzed tökéletesnek, akkor még tovább csiszoljuk.
  10. Átadás: a végső logó átadása vektorosan, raszteresen, több színtérben.

A szerződés aláírása előtt légy tisztában a tervezési folyamattal! Abból ugyanis kiderülhet, hogy a grafikus kellőképpen foglalkozik-e a versenytársak felkutatásával, azok logóinak összegyűjtésével, ezzel is kizárva azokat, mint ötletlehetőséget. El se tudnád képzelni, hogy nekünk grafikusoknak hányszor jut eszünkbe nagyon hasonló ötlet logótervezés közben.

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2020. április 16.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

Van egy projekted számunkra?

Beszéljünk!
1 órás ingyenes konzultáció