Segítség! Lopott logóval rázott át a grafikusom!

Írta: Tóth Zoltán|Publikálva: 2018. október 25.

‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

Őszintén remélem, hogy soha nem kerülsz abba a kellemetlen szituációba, amikor kiderül, hogy a logód a megtévesztésig hasonlít egy másikra, vagy ami még ennél is rosszabb – és sajnos van rá példa – egy az egyben ugyanaz, mint egy másik cégnek.
Lehet, hogy a megbízott grafikus nem volt elég tapasztalt?
Esetleg tudatosan másolta a logót, melyért te kifizetted a megbeszélt összeget?
Lehet, hogy te kértél tőle olyat, ami miatt ebbe a helyzetbe kerültél?
Vagy lehetséges, hogy az egész csak a véletlen műve?
Akárhogy is, ez roppant bosszantó! Időd és pénzed ment el erre a projektre, lezártad. Most meg kezdheted elölről. De nézzük meg, hogy ki a felelős, majd azt, hogy hogyan léphetsz tovább úgy, hogy ne kerülj újra ebbe a kellemetlen helyzetbe és, hogy újra azzal foglalkozhass, ami fontos számodra: a vállalkozásoddal.

Kép forrása: Harcosok klubja c. film

Derítsd ki, hogy ki a bűnbak!

Ez korántsem egy egyszerű témakör. Ha jogilag nézzük a kérdést, akkor az dönt el mindent, hogy mi áll a szerződésben. Már ha van... A szerződésben ugyanis leszögezhető, hogy a grafikus vállal-e felelősséget a logó jogtisztaságáért vagy sem. Igaz, a logó funkcióját tekintve alapból egyedi kellene legyen, ám vannak olyan vállalkozások, melyeknek nem annyira fontos az egyediség, “csak legyen valami”. Ők sokszor beérik egy stock logóval, vagy egy sablonnal, esetleg annak módosított verziójával. Illetve vannak grafikusok akik nem tudják, vagy nem merik vállalni, hogy egyedi logót tervezzenek. Tudom, ez egy kicsit furcsán hangzik, ezért ki is fejtem, hogy miről van szó.
A globalizáció egyik mellékterméke, hogy az embereknek (így a grafikusoknak is) nagyban elkezd hasonlítani a gondolkodásmódja. Ugyanazokat a filmeket nézzük, hasonló helyekre járunk enni, szórakozni, kikapcsolódni, sokszor ugyanabból a forrásból tanulunk vagy inspirálódunk (nem összekeverendő a másolással/lopással) és így sokszor támadnak nagyon hasonló ötleteink is. Ezeknek a kiszűrésére vannak módszerek, amelyekkel lejjebb foglalkozok részletesebben.
Visszatérve a másoláshoz/hasonlósághoz: ha nem írtatok szerződést, akkor csak az elvi szempontok maradnak, amikkel persze nem mindenkinél lehet nagy elvárásokat támasztani. Te – mint megrendelő – nem kell feltétlenül tiszában légy a potenciális veszélyekkel, problémákkal, melyek egy logó kapcsán felmerülhetnek. Ez a grafikus feladata. Szóval – elvileg – az nem lehet kifogás a grafikus részéről, hogy “nem fizetted meg rendesen”, vagy hogy “nem kérted külön a versenytársak logóinak felkutatását”, hogy azokat kijelöljétek már foglalt, nem követendő példáknak. Akár volt, akár nem volt kérve, hogy a logó egyedi legyen, a grafikusnak kötelessége jelezni ilyen helyzetekben, hogy vállal-e felelősséget az egyediségre vonatkozóan. A logó fő kritériuma az azonosítás. Ha ez a kritérium a te márkádra nézve is fontos, akkor nagyon rosszul fog érinteni, amikor kiderül, hogy a logód nem egyedi.

Állapítsd meg, hogy valóban másolásról van szó, vagy csak hasonlóságról. Egyáltalán nem mindegy! Amennyiben hasonlóságról van szó, mérlegeld, hogy mennyire összekeverhető a két logó. A másik vállalkozás logója ugyanazon a területen tevékenykedik, amelyiken te is? Le van védetve a versenytárs logója? Mennyire számít egyáltalán a versenytársaid közé? Te csak Magyarországon vagy jelen, ő meg csak Olaszországban? Melyik logó régebbi? Nagyon-nagyon sok szempontot kell ilyenkor mérlegelni. Könnyen kiderülhet, hogy az egész probléma jelentéktelen, vagy hogy véletlen egybeesés történt. Az is megtörténhet, hogy tudatos másolás áldozata lettél. A helyzethez mérten próbáld meg kiválasztani a leginkább járható utat. Ha a két logó könnyen összetéveszthető és ez a márkádra nézve valódi problémákat jelent, viszont a másolás nem is volt szándékos, téged kár ért. Beszéljétek meg, hogy mivel tehetné jóvá a hibát a grafikus, aki ezután, remélhetőleg jobban oda fog figyelni ezekre a szempontokra is.
Mindenesetre, ha úgy látod, hogy nem tudtok megegyezni, és akkora a kár, hogy azért mindenképpen vállalnia kell valakinek a felelősséget, akkor fordulj ügyvédhez, aki jogszerűen, az esetet alaposan kivizsgálva tud útbaigazítást adni.

Kerüld el az ilyen eseteket!

Nem voltam ott, nem tudom, hogy mi alapján esett a választásod a szerencsés illetőre, viszont az nem ritka, hogy a megrendelők nincsenek tisztában a munka mennyiségével és folyamatával. Ez teljesen érthető, viszont erre vezethető vissza az alkalmatlan grafikus kiválasztása is. Éppen ezért a logók tervezési folyamatáról is írtam egy cikket, amit ide kattintva elolvashatsz. De visszatérve: megrendelőként könnyű lehet összezavarodni a sok (különböző tudással rendelkező) grafikus rengetek munkáját, és a roppantul eltérő árajánlataikat nézve. Ne feltétlenül ezek alapján válassz! Fontos szempontok, de van más is.
Mielőtt döntenél, fontos, hogy kiderítsd, mit is kapsz a pénzedért. A kulcs a megoldáshoz jelen esetben is a megfelelő szakember kiválasztásában rejlik. Nincs senkinek a homlokára írva, hogy mennyire alkalmas számodra, ám pár kérdés segítségével leszűkítheted a kört.

1. Hogy néz ki a tervezési folyamatod?

Az egyértelmű, hogy senki nem fogja a tervezési folyamatában megemlíteni, hogy logót másol, viszont ezzel a kérdéssel kiszűröd a tapasztalatlanokat. Ők azok, akik nem akarnak ártani, de olykor előfordul. Az, aki rutinosan és tisztességesen tervez logókat, egy már bejáratott útvonalon megy végig a munkafolyamat alatt, ami magába foglalja az igényeid és jövőbeli terveid részletes feltérképezését, a célközönséged megismerését, a versenytársaid felmérését. Így születik egy egyedi logó.

2. Milyen határidővel tudod vállalni a feladatot?

Itt jelezném számodra, hogy a “tegnapra kellene” hozzáállás nagyon csúnyán visszaüthet később. Ne ragaszkodj a pár napos határidőhöz. Lesz, aki rövid határidővel is elvállalja, de ne felejtsd el, ez a feladat kreativitást igényel, amit a plusz nyomás – a rövid határidő – csak akadályoz. Viszont, aki pár nap alatt ígér eredményt, az gyanús. Vagy tapasztalatlan, vagy csak gyorsan akarja lezavarni a feladatot. Persze, nem kizárt, hogy valóban megvilágosodott, de a kutatáshoz, inspirálódáshoz, tervezéshez mindenképpen időre van szükség.
Ha visszaüti a labdát, és megkérdezi, hogy mikorra van rá szükséged, akkor mondd nyugodtan, hogy számodra fontosabb a minőség, mint a rövid határidő. Továbbá nem szégyen bevallani azt sem, hogy tapasztalatlan vagy a témában, úgy hogy nem tudod, hogy mennyi idő kell egy ilyen munkához. Kérdezd meg, hogy neki nagyjából mennyi ideig szokott tartani egy logó megtervezése. Véleményem szerint 1-2 nap egy logótervezésre és a vele járó feladatokra irreálisan rövid idő. 2-3 hét alatt már sokkal inkább megvalósítható. Korábban már írtam részletesebben arról, hogy mennyi idő egy logó megtervezése. Bátorítalak az elolvasására!

3. Hány verziót fogsz küldeni?

Mindenképpen jó, ha van miből válogatni, ha meg tudsz nézni más megközelítéseket is. Viszont, ha volt részletes igényfelmérés, akkor nagy mennyiségre ne számíts. Én például 3-4 tervet szoktam elküldeni. Ez nem azt jelenti, hogy nem volt több ötlet. Egy pár napos vázlatozás alatt rengeteg ötlet jut eszembe és azoknak további variációja, viszont érdemes csak a legjobbakat elküldeni, melyek illeszkednek az elképzelésekhez. Az, aki sok tervet küld (pl. 10) valószínűleg csak tippekkel bombáz. Választasz párat, kérsz variációkat, elmegy egy csomó idő a véleményezésekkel és az emailek megírásával. Nincsenek számára irányok és igények megállapítva, amik után menjen. Az egész csak találgatás, ami végül mindkettőtök oldaláról átmegy frusztrációba.

Vedd kezedbe az irányítást!

Ha eleged van a sok kérdésből és te magad akarsz tenni a logód biztonsága érdekében, akkor az alábbiakban még találsz két tippet, amiket betartva megóvhatod magad az ilyen kellemetlen helyzetektől:

1. Ellenőrizd a választott logó egyediségét!

Az internet sokoldalúságának köszönhetően, ezeket a biztonsági óvintézkedéseket könnyen, gyorsan, regisztráció nélkül és ingyen elvégezheted te magad is az alábbi weboldalakon. Fel kell hívjam a figyelmedet arra, hogy a felsorolt lehetőségek nem nyújtanak 100 %-os garanciát az egyediségre vonatkozólag. Viszont az alkalmazásukkal nagy valószínűséggel kideríthető, hogy létezik-e már a számodra prezentált logó, vagy annak egy nagyon hasonló változata.

Kép forrása: Amerikai pite c. film

Google képkereső:
www.google.hu/imghp?hl=hu&tab=wi
Ha behúzol egy képet (.jpg vagy .png) a Google képkeresőjébe akkor kilistázódnak azok a találatok az internetről, ahol az adott képelem (jelen esetben logó) használatban van. A Google képkeresőjének ez a funkciója 100 %-os összehasonlítással működik, azaz csak azokat a képeket fogja kilistázni, melyeken ugyanazokat a formákat és színeket “látja”, a hasonló képeket nem listázza ki.

TinEye:
tineye.com
A TinEye szintén kilistázza neked azokat a helyeket, ahol az általad feltöltött kép megtalálható, annyi különbséggel, hogy figyeli azokat a forrásokat is, melyek csak hasonlítanak a feltöltött képre

Yandex:
yandex.com
A Yandex a legalkalmasabb a hasonló logók felkutatására, mivel sokkal rugalmasabban figyeli a hasonlóságokat.

2. Mindenképpen írjatok szerződést!

Most már te is láthatod, hogy milyen fontos, hogy egy logó megtervezésénél odafigyeljünk az egyediségre. A későbbiekben sok helyen fogod használni a logót, több helyen, mint most gondolnád. Lesznek felületek, ahonnan csak anyagi költségek árán fogod tudni eltüntetni a régi selejtet, így mindenképpen fontos, hogy a későbbi konfliktusok, félreértések elkerülése érdekében írjatok egy szerződést. Fektessétek le a határidőket, az elvárásokat, a szerzői jogokra vonatkozó szempontokat. Ne feledd, csak akkor lehetnek elvárásaid jogi alapon, ha azok szerződésbe vannak foglalva.

Mellesleg...

... ha tetszik a téma, és olvasnál hasonlókat máskor is, akkor itt kérheted a havonta egyszer elküldött értesítőnket, az új blogbejegyzéseinkről.

Vigyázz rá!

Ugye, hogy nem egyszerű összehozni egy egyedi logót, ami csak téged azonosít? Viszont, ha megvan, és valóban fontos számodra az új logó, akkor érdemes védjegyoltalmat igényelned rá, hogy kizárólag te használhasd, és ha szükséges, könnyen igazolhasd, hogy az valóban a tied. Ebben az xLex csapata lesz a segítségedre!

Gondolom a vállalkozásoddal járó rengeteg feladat mellett, neked sincs szükséged még a fentebb leírt problémákkal is bajlódni. Egy ilyen incidens alaposan megingathatja az egész márkát, ugyanis az egyik legfontosabb alapkövet rántják ki alóla: a logót. Előzd meg mindezt, követve a fenti tanácsaimat és minden rendben lesz!

Írta: Tóth ZoltánPublikálva: 2018. október 25.

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre ...

Amióta csak elkezdtem tervező- és reklámgrafikai tanulmányaimat, mindig is lenyűgözött az arculatok, logók tervezése. Egy logót megtervezni és a hozzá tartozó márkát személyre szabott, egyedi megjelenésbe öltöztetni minden alkalommal izgalmas kihívást jelent, melyet mély alázattal és örömmel vállalok. Fontosnak tartom, hogy a minőségi és precíz munkavégzésen túl – ügyfeleim üzleti érdekeit folyamatosan szem előtt tartva – olyan végeredményt nyújthassak át, mely valódi értéket képvisel, és segítséget nyújt céljaik elérésében. A kihívásoknak Debrecen belvárosában található irodánkban teszek eleget. Szólj, ha szeretnéd, hogy a te vállalkozásod is a legjobb arcát mutassa!

Tovább olvasom ›
‹ Vissza az blogbejegyzésekhez

További blogbejegyzéseink

1 órás ingyenes konzultáció